TELECOM- EN MEDIAREGULATOREN WILLEN MEER CONCURRENTIE

Communication / Media / News

broadband diego-ph-219543-unsplashNa het groen licht van de Europese Commissie heeft de CRC het pad geëffend voor meer concurrentie op de markten voor breedbandinternet en omroep. Maatregelen zoals de verdere openstelling van alle netwerken (inclusief glasvezel), de verlaging van de wholesaletarieven, nieuwe toegangsvoorwaarden (bijv. toegang tot ‘internet only’) en een aansporing om te investeren in de witte zones moeten de concurrentie op deze markten verder aanscherpen.CRC
Na grondige analyse blijkt dat er nog steeds een gebrek aan concurrentie is op de markten voor breedbandinternet en omroep. Daardoor zijn de doelstellingen van het regelgevingskader (het garanderen van een maximaal voordeel voor de gebruikers qua keuze, prijs en kwaliteit) nog steeds niet bereikt. De CRC (de Conferentie van telecommunicatie- en mediaregulatoren, nl. het BIPT, de CSA, de Medienrat en de VRM) stelt immers vast dat Proximus, Telenet, Brutélé en Nethys nog steeds een aanmerkelijke marktmacht hebben op de zgn. wholesalemarkten (d.w.z. de verkoop van diensten aan operatoren). De CRC besluit daarom dat de netwerken van Proximus, Telenet, Brutélé en Nethys open moeten blijven voor concurrerende operatoren die toegang vragen.
Op de breedband- en televisiemarkten stellen zich de volgende problemen: er zijn toetredingsdrempels (met name de noodzaak om over een netwerk te beschikken), grote operatoren worden niet aangespoord om met elkaar te concurreren (de prijzen blijven stijgen) en zonder regulering zou er nog minder keuze zijn voor de gebruikers. Voor de consumenten die “bundels” kopen (gebundelde aanbiedingen met daarin internet, tv of ook nog vaste of mobiele telefonie) stijgt de prijs regelmatig ook al is deze vaak veel duurder dan in de buurlanden.
De CRC heeft dus beslist om de toegangsverplichting tot het netwerk van Proximus, Telenet, Brutélé en Nethys te behouden ten behoeve van operatoren die niet over een vast netwerk beschikken. Zodoende wil de CRC de ontwikkeling van daadwerkelijke concurrentie voor breedbandinternet, televisie en “bundels” stimuleren. Bestaande verplichtingen worden grotendeels behouden (vooral verplichtingen inzake toegang, transparantie, non-discriminatie, prijscontrole en het opleggen van een analytische boekhouding) en verduidelijkt, o.a. op basis van de ervaring die werd opgedaan sinds de vorige marktanalyse (die in 2011 genomen werd). Door toegang te geven tot de netwerken van Proximus en de kabeloperatoren , creëert de CRC een positieve dynamiek: gebruikers kunnen uit een groter aantal aanbieders kiezen en de operatoren worden ertoe aangezet om te concurreren door de prijzen te verlagen, de kwaliteit van hun diensten te verhogen en/of nieuwe diensten te lanceren. Het besluit voorziet o.a. dat wholesaleprijzen (toegangsprijzen die de alternatieve operatoren betalen aan Proximus of de kabeloperatoren) verminderen, in sommige gevallen tot 20% en dit vanaf augustus 2018.
De toegangsvoorwaarden worden daarenboven op verschillende manieren verbeterd:

  1. de kabeloperatoren zijn voortaan verplicht om toegang te verlenen tot een alleenstaande breedbanddienst, en dit, los van hun televisiedienst; zo zullen ook op retail niveau nieuwe aanbiedingen kunnen ontstaan die gericht zijn op breedbandinternet via de kabel. Voordien moesten de kabeloperatoren enkel toegang verlenen tot een doorverkoopaanbod van breedband én televisie;
  2. het nieuwe glasvezelnetwerk van Proximus (dat geleidelijk aan het kopernetwerk vervangt) moet eveneens worden opengesteld; ter herinnering: Proximus heeft een groot investeringsplan uitgewerkt dat tot doel heeft een volledig nieuw glasvezel netwerk uit te rollen in antwoord op de toenemende behoefte aan bandbreedte;
  3. Proximus en de kabeloperatoren moeten kwaliteitsgaranties geven op wholesale niveau die het mogelijk maken voor alternatieve operatoren om diensten aan te bieden die specifiek gericht zijn op de behoeften van de kmo’s;
  4. kabeloperatoren worden voortaan ook verplicht om via de gereguleerde toegang spraaktelefoniediensten mogelijk te maken voor de alternatieve operatoren. Dit moet de alternatieve operatoren in staat stellen om volledige “bundels” aan te bieden, waarin ook een vergelijkbare vaste spraaktelefoniedienst vervat zit.

De CRC heeft ook in de mogelijkheid voorzien om de regulering geografisch gezien te differentiëren, al naargelang de omstandigheden:
- de regulering zal deels worden opgeheven in de zones waarin ten minste drie onafhankelijke “NGA-operatoren” (d.w.z. operatoren die snelheden van 30 Mbps en meer bieden) aanwezig zijn;
- de regulering zal ook deels worden opgeheven in de zones die momenteel minder goed gedekt zijn met breedbandinfrastructuren (deze zones vertegenwoordigen ongeveer 5% van de huishoudens in België). Op die manier worden operatoren aangespoord om in die zones te investeren. Deze maatregel zal vooral ten goede komen aan de gebruikers die in de landelijke gebieden wonen, met name in Wallonië en in de Oostkantons. De achterstand qua infrastructuurinvesteringen in deze gebieden is vaak te wijten aan de lage bevolkingsdichtheid en de langere afstanden die overbrugd moeten worden voor de aanleg van infrastructuur. Investeren in deze zones is dan ook minder evident. Om dit op te vangen heeft de CRC specifieke maatregelen genomen die de investering moeten stimuleren.
De maatregelen van de CRC moeten derhalve voor de komende jaren een evenwicht garanderen tussen het versterken van de concurrentie enerzijds en het stimuleren van de investeringen anderzijds.