Telenet alleen eigenaar VIER, VIJF, ZES en Woestijnvis

Media / News

John Porter

John Porter


Telenet Group Holding sloot een overeenkomst met de overige aandeelhouders van De Vijver Media om De Vijver Media volledig over te nemen. Aandeelhouders Mediahuis en Wouter Vandenhaute en Erik Watté (Waterman & Waterman), zullen hun belang van respectievelijk 30 en 20 procent aan Telenet verkopen, dat zo de enige aandeelhouder zal worden. De overnameprijs werd niet bekendgemaakt. Als eigenaar van drie zenders en een productiehuis zal Telenet nog meer en sneller kunnen inspelen op vernieuwingen op gebied van kijkervaring of reclame, zo belooft het bedrijf. Gelijktijdig aan deze transactie richten SBS Belgium en Mediahuis via een 50/50 joint venture een reclameregie op die commerciële partners online video-oplossingen en een cross-mediaal aanbod zal bieden. De transacties worden nu aangemeld voor goedkeuring bij de bevoegde mededingingsautoriteiten.De Vijver schema 2018
Het sterk evoluerende medialandschap en de uitdagingen die dat met zich meebrengt, maakt dat alle partners binnen De Vijver Media de noodzaak zagen om het bestaande partnership de voorbije maanden tegen het licht te houden en te hervormen, zo luidt het - en dat was helemaal geen geheim. Het kijkgedrag van de consument verandert en zenders moeten opboksen tegen mondiale contentaanbieders als Netflix of Amazon.  Deze spelers investeren massaal in nieuwe series en films en in technologieplatforms om deze beschikbaar te maken, en leggen de lat voor het produceren en aanbieden van content internationaal én nationaal erg hoog. Daarnaast zien lineaire televisiezenders een verschuiving van televisie-advertising naar online advertising waar wereldspelers als Google en Facebook de dienst uitmaken.
Al die veranderingen hebben impact op het businessmodel van de klassieke televisieaanbieders. Het is de ambitie van Telenet om het lokale ecosysteem samen met partners te blijven versterken zodat de kijker kan blijven genieten van sterke lokale content en innovaties op vlak van entertainment. Om zijn investeringsstrategie te kunnen uitvoeren en sneller te kunnen inspelen op veranderingen in de televisiemarkt wil Telenet dus alle aandelen van De Vijver Media verwerven.  Door deze transactie zal Telenet naadloos met De Vijver Media kunnen werken aan nieuwe manieren om meer programma’s op meer verschillende manieren aan eindgebruikers aan te bieden en daarmee een belangrijke partner van adverteerders te blijven. John Porter, CEO Telenet: “We zijn verheugd deze volgende stap te kunnen zetten in onze ‘connected entertainment’ strategie. Als eigenaar van een sterk lokaal verankerd productiehuis en een aantal bloeiende commerciële zenders kan Telenet vaart maken met het realiseren van nieuwe kijkervaringen en inspelen op nieuwe manieren waarop media geconsumeerd worden. Tegelijkertijd zal het ons toelaten nog meer en sneller in te zetten op innovatie. Het blijft daarbij onze ambitie om samen te werken met alle spelers in de Belgische televisie en entertainmentsector en ervoor te zorgen dat de kijker kan blijven genieten van lokale topcontent. Verder ben ik ook blij dat Wouter Vandenhaute zijn rol als Voorzitter van de Raad van Bestuur van De Vijver Media zal blijven voortzetten en met al zijn ervaring de continuïteit kan helpen garanderen.”
Gert Ysebaert

Gert Ysebaert


Gert Ysebaert, CEO Mediahuis, wijst erop dat Mediahuis  de afgelopen jaren een snelle groei kende en zich tot een multimediale groep ontwikkelde: "Als grootste uitgever in België en tweede grootste uitgever in Nederland koesteren wij sterke ambities voor de verdere digitale uitbouw van onze activiteiten. De verkoop van het 30% belang in De Vijver Media moet dan ook gezien worden als een duidelijke keuze om de komende jaren te focussen op het verder versterken van onze Belgisch-Nederlandse organisatie, in combinatie met de digitale groei van onze media en diensten. Kaderend binnen deze digitale strategie zal het versterkte partnership met SBS ons in staat stellen om onze positie binnen de snel evoluerende online videomarkt verder te verstevigen en adverteerders een impactvol crossmediaal aanbod te bieden. Tegelijkertijd zijn wij ervan overtuigd dat Telenet de meest geschikte partij is om SBS extra slagkracht te geven binnen het uitdagende en snel evoluerende televisielandschap.”
Wouter Vandenhaute

Wouter Vandenhaute


Wouter Vandenhaute ziet het als volgt: “Telenet wordt de volle eigenaar van De Vijver Media net op het moment dat zowel het bedrijf als het Vlaamse medialandschap op een kruispunt staan. Vijf jaar na de start van Vier heeft SBS zijn plek afgedwongen als derde lokale speler naast de VRT en Medialaan. Woestijnvis is fel verjongd maar blijft ook na 20 jaar de referentie binnen de Vlaamse productiehuizen. De dynamiek van de voorbije jaren tussen de Openbare Omroep en twee lokale commerciële spelers bezorgt de Vlaamse kijker dagelijks toptelevisie en biedt de creatieven grote kansen. Tegelijk staat de audiovisuele sector voor uitdagingen, onder meer door het snel veranderende kijkgedrag. De volledige overname van De Vijver Media door Telenet is de beste garantie voor een succesvolle toekomst. Telenet beschikt over de middelen en de knowhow om SBS en Woestijnvis in dit wijzigende landschap te gidsen. Lokale content is de drijfveer én de bestaansreden van De Vijver Media, en laat net dat de reden zijn waarom Telenet drie jaar geleden in dit verhaal is gestapt. Dat Telenet zijn belang nu naar 100 procent optrekt, is een blijk van waardering en erkenning voor de prestaties van de afgelopen jaren. Voor mij persoonlijk is het een dubbel gevoel om als aandeelhouder de droom waar we begin ‘97 mee gestart zijn, los te moeten laten. Het is een afscheid, maar geen vaarwel, want ik wil me ook in het nieuwe verhaal blijven inzetten.”
Telenet benadrukt dat de overname van De Vijver Media niet zal leiden tot een verandering in de overeenkomsten die vandaag zijn aangegaan met andere televisieaanbieders. De transactie wordt voorgelegd aan de bevoegde mededingingsautoriteit.
Aansluitend hebben Mediahuis en SBS Belgium besloten om hun bestaande samenwerking op het vlak van online video-advertising en crossmediacampagnes, verder te versterken. Beide partners slaan de handen in elkaar en richten samen, via een 50/50 joint venture, een nationale reclameregie op.  Deze gezamenlijke regie zal zich enerzijds toeleggen op het commercialiseren van de online video-activiteiten van zowel Mediahuis als SBS, en anderzijds adverteerders een sterk antwoord bieden op hun vraag naar innovatieve en impactvolle crossmediacampagnes.