“In tijden van crisis grijpen naar de (vaste) telefoon”

Tijdens de lockdown braken we met z’n allen samen een internetrecord. De groei die Telenet over het vaste internetnetwerk normaal op één jaar ziet, zag de telecomoperator tijdens het eerste weekend van de lockdown op één dag. Alle internetgebruikers downloadden samen op één uur een volume van meer dan een half miljoen films. En in tijden van crisis grijpen we ook weer naar onze telefoon om te bellen, zélfs over de vaste lijn. Zo bellen we nog steeds 30% meer met de vaste lijn dan voor de lockdown.
Het verkeer verplaatste zich de afgelopen weken massaal van de echte autostrades naar de online snelwegen. Door online vergaderingen, smartschool en videobellen bleven we geconnecteerd en door e-peritieven, gaming en streaming geëntertaind. Zowel het vaste als mobiele netwerk konden deze plotse toestroom van verkeer perfect aan zodat er van ‘internetfiles’ nooit sprake was. Door de vele investeringen van de afgelopen jaren zijn de digitale rijbanen breed genoeg om alle extra verkeer doorheen de dag moeiteloos op te vangen.
Extra verkeer van één jaar nu op één dag
Op 21 maart 2020, het eerste weekend van de lockdown, sneuvelde het record van het totale verkeer over het vaste internetnetwerk. Telenet zag een all time high van maar liefst 2,6 terabit per seconde. Dat wil zeggen dat alle internetgebruikers samen op één seconde tijd meer dan 2.600 gigabit downloadden op het kabelnetwerk. Alsof je op één uur een half miljoen films zou downloaden.
Even in perspectief: begin 2020 haalden we net de kaap van 2 terabit of 2000 gigabit per seconde. Daarmee verbruikten we dubbel zo veel internet als drie jaar geleden. We versturen en bekijken immers steeds meer data, foto’s en video’s, en dat op steeds meer toestellen tegelijkertijd. Door op één dag aan het totale verkeer 600 gigabit per seconde toe te voegen, zag Telenet een nieuwe piek op het netwerk, die 30% hoger lag dan de laatste, en 50% hoger dan normaal verbruik op een zaterdag. Normaal ontstaat een dergelijke stijging geleidelijk aan, en zouden we hiervoor gemiddeld een heel jaar nodig hebben.
30 tot 40% meer downloaden
We gingen met z’n allen dus massaal online. Waar het netwerk voor de corona-maatregelen vooral ’s avonds piekte, werd het nu de hele dag door druk. De afgelopen weken downloaden we zo’n 30 tot 40% meer. Deze groei werd vooral gedreven door streaming en het downloaden van games. We laden daarnaast ook meer gegevens op: het upstreamvolume nam de eerste dagen van de lockdown zelfs toe met 70%. Hierin zitten onder andere de school- en werktoepassingen: taken uploaden, vergaderingen met video,…
In tijden van crisis is bellen weer in
Op vrijdag 13 maart, de dag na de eerste persconferentie van de Veiligheidsraad en de aankondiging van de lockdown-maatregelen, belden we massaal naar mekaar. Met de vaste lijn werden die dag in totaal meer dan 4,8 miljoen gesprekken gevoerd: dat is 65% meer dan op een normale weekdag. Goed voor gemiddeld vier telefoontjes per klant, dat is twee keer zo veel als anders. Ook via smartphone werd er duchtig getelefoneerd met 25 miljoen gesprekken of gemiddeld negen telefoontjes per gebruiker. Enigszins verrassend is dat er op 13 maart niet zozeer een piek in dataverkeer was. De afgelopen jaren was dit nochtans dé graadmeter bij grote of belangrijke gebeurtenissen. We vonden het duidelijk waardevoller om elkaar te kunnen horen in deze bevreemdende tijden.
Ook de eerste dagen na 13 maart stond de telefoon roodgloeiend. Het vaste netwerk zag dubbel zo veel belminuten passeren, mobiel was dat 35% meer. Vanaf donderdag 19 maart daalt het aantal gesprekken weer enigszins. Mobiel bellen zit sinds begin april nog steeds zo’n 3% hoger dan normaal, met dagelijks gemiddeld zo’n vier tot vijf gesprekken per klant. Het verkeer op de vaste lijn ligt eind april nog steeds 30% hoger dan voordien. We bellen ook langer: gesprekken duren sinds de coronacrisis in ons land dubbel zo lang als vroeger. Vooral op zondag nemen we daar onze tijd voor.
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]