Telenet/SBS, Mediahuis, Proximus Skynet en Pebble Media lanceren Ads & Data

Media / News

De eerder aangekondigde nationale reclameregie van Telenet/SBS, Mediahuis, Proximus Skynet en Pebble Media start op 1 april met de veelzeggende naam Ads & Data. Met zijn uitgebreide portfolio van grote lokale en internationale mediamerken en een kwalitatieve selectie van data zullen adverteerders hun bereik efficiënt kunnen verfijnen of voluit kunnen gaan voor slimme en datagedreven campagnes, zo luidt het. Ads & Data zal geleid worden door Bart Decoster (CEO), Bart Demeulenaere (CCO) en Koen Van Rhijn (COO).

Bovenop het uitgebreide lijstje van mediamerken komt dus nog eens een selectie van data, uiteraard met respect voor de privacywetgeving. "Zo wordt Ads & Dataveel meer dan de som van de aparte delen en meteen een belangrijke crossmediale innovatieve partij die maximaal kan inspelen op de noden van adverteerders," melden de initiatiefnemers. De mediamerken van de alliantie bereiken dagelijks miljoenen Vlamingen, voor TV bedraagt dit zelfs meer dan 80%. En ja, er is elke maand digitaal contact met 63% van de Belgen.Bart Decoster, CEO van Ads & Data: “Maar in het medialandschap van vandaag hoef je niet altijd overal tegelijk te zijn. Je moet vooral zijn waar je moét zijn. Bij de juiste mensen op het juiste moment. De moraal van ons verhaal is dan ook: wij vergroten onze schaal, de adverteerder verkleint zijn overtollige reclame-investeringen. Want wie én meer kanalen én meer data gebruikt, maakt minder onnodige reclame. Ons doel is geen discours van “nodig of overbodig”, van “veel of weinig”, ons doel is niet het beperken van reclame, maar het beperken van onnuttige reclame. Het discours van een thought leader, niet dat van een doorsnee regie. We verkopen niet alleen reclameruimte, we hebben ook een visie op wat reclame anno 2021 hoort te zijn. Een visie waarmee we de hele sector willen mobiliseren en die ons meteen het meest sexy loket van de markt moet maken. Een eigentijdse, duurzame gedachte. We un-waste!”

Concreet is Ads & Data een joint-venture tussen Mediahuis (44,4%), Telenet/SBS (44,4%) en Proximus Skynet (11,2%), goed voor een brede waaier aan mediakanalen: tv, print, audio, offline en online. De regie zal bemand worden door de huidige commerciële teams van Mediahuis, SBS Belgium en Pebble Media: ervaren mensen, met kennis van de lokale markt en een gedreven resultaatgerichte expertise. Bart Demeulenaere, CCO: “Na het pionierswerk met het intussen zeer succesvolle SmartAd weten we bij SBS hoe verrijkend segmentatie en een datagedreven aanpak voor tv- en videocampagnes kunnen zijn. Met Ads & Data kunnen we nu een turbo zetten op die formules, met nieuwe regionale mogelijkheden ook, zowel voor grote als voor kleine adverteerders. En we blijven natuurlijk voluit inzetten op onze creativiteit en onze crossmediale mogelijkheden, alsook op de inspirerende kracht van TV, die we voortaan combineren met print en digitaal.”

Tot 31 maart blijven de systemen van de bestaande regies operationeel. Vanaf 1 april verlopen de campagnes via Ads & Data. Uiteraard worden alle betrokken partijen daarover tijdig en duidelijk ingelicht. Intussen werkt men aan business en product development en ook aan “easy buying/easy reporting” systemen, met het oog op een nog betere service naar partners en mediabureaus toe. Koen Van Rhijn, COO: “Uiteraard is Ads & Data een verhaal van crossmediale mogelijkheden, van een indrukwekkend content-en productportfolio, van synergie en complementariteit. Maar we zullen ook kwaliteitsvolle data slim en duurzaam kunnen inzetten voor onze klanten. Voor die klanten én voor de sterke lokale mediamerken en internationale platformen, zoals LinkedIn en Spotify, die wij vermarkten, willen wij een innovatieve en creatieve regie zijn. Met nieuwe tools en een uitgebreid aanbod dat de regels van cookie en privacy geplogenheden respecteert. Een enorm engagement om op de juiste manier met data om te gaan is dé troef waarmee we in de Belgische en de Europese markt een voorbeeldrol met data willen vervullen. In het belang van de adverteerders én de consument.”

Bart Swimberghe, Proximus Skynet: “Datagedreven campagnes zijn niet meer weg te denken uit het advertentielandschap, kijk maar naar de succesvolle lancering van AddressableTV samen met alle nationale broadcasters begin vorig jaar. We geloven in de kracht van lokale samenwerking om adverteerders een top service te kunnen bieden en zo een gezond lokaal media ecosysteem te ondersteunen. Samen met het feit dat ons video- en digitaal aanbod sterk complementair is en ook meer op het zuiden is gericht, was het grote bereik van de nieuwe regie een belangrijke beweegreden voor ons om hier deel van uit te maken.”

 

Ads & Data Portfolio*

  • Telenet/SBS: Play4, Play5, Play6, Play7 (commercialisatie na opstart zender),Play Sports, Play Sports Open, GoPlay.be, The History Channel, BBC First, Njam! en de daaraan verbonden online platformen

  • Mediahuis: De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, Jet, Made in en inmemoriam.be,ATV, TVL, TVO, RobTv en de daaraan verbonden online platformen

  • Pebble Media: met o.a. één.be, sporza.be, stubru.be, LinkedIn, Spotify, Snapchat, Aufeminin.com, BFM TV

  • Proximus Skynet: met o.a. Dailymotion, Verizon, Microsoft, Vroom, Voetbalkrant/Walfoot

    * Deze opsomming is een selectie uit de totale portfolio, onder voorbehoud van wijzigingen.