Telenet, TBWA en Jef Boes maken lockdown portretten van Brusselaars

Brussel ligt er desolaat bij. Verlaten, maar niet verslagen. Want achter tal van imposante gevels probeert de Brusselaar intussen creatief om te gaan met de sociale beperkingen van de quarantaine. Hoe moeilijk de stad het ook heeft, haar inwoners zijn meer verbonden dan ooit. Daarom capteerden Telenet en TBWA – samen met fotograaf Jef Boes – een reeks online portretten van Brusselaars via de webcam. De schoonheid van de mens in moeilijke tijden.
Brussel, de stad van passie en cultuur, beleeft bijzondere momenten. Straten zijn leeg, winkels gesloten, cafés muisstil. Een atypisch zicht voor een atypische stad. Brussel leeft van de bedrijvigheid, maar vandaag wordt er vooral onwetend afgewacht op wat komt. En toch is er ook heel wat verbondenheid. Hoe ver de Brusselaar ook van mekaar gescheiden is, achter de gevels klinkt vaak dezelfde vraag: “En bij u, ça va ket?”. Telenet wou die verbondenheid vastleggen in een pakkende fotoreeks en ging daarom aankloppen bij Jef Boes, gerenommeerd fotograaf bij Initials LA.
Door deze coronatijden ging Jef Boes al aan het experimenteren met Facetime en Skype. Telenet zag in hem de geschikte fotograaf om de Brusselse verbondenheid te capteren. “Deze situatie heeft voor mij iets merkwaardigs,” vertelt hij. “Wonderlijk genoeg voelde ik tijdens de portretten heel wat solidariteit bij de Brusselaar, terwijl je dat in normale omstandigheden minder opmerkt. Dat gevoel wou ik delen, in de hoop dat mensen zich hierdoor minder eenzaam gaan voelen.”
De lockdown portretten zijn ook qua productie vrij uniek. Casting, PPM, shoot en post productie gebeurden allemaal van thuis uit. Samen met Initials LA ging TBWA op zoek naar zes echte Brusselse verhalen. Stuk voor stuk authentiek en weerspiegelend voor de maatschappij in quarantaine. “De portretten gebeuren via een videocall,” gaat Jef Boes verder. “Ik ging steeds samen met mijn gesprekspartner op zoek naar een mooie lichtinval en een goede plaats in huis. Vaak nam ik een foto als de zon opkwam of onderging. Als fotograaf ben ik ook getraind om naar lijnen te kijken, en mensen daarin te plaatsen. Het gaat erom goede richtlijnen door te geven aan mijn modellen. De shoot gebeurde heel spontaan. Ik liet hen zoveel mogelijk zichzelf zijn. Het eerste portret dat ik nam, was dat van Fred Jannin. Een heel bijzonder man. Ik voelde meteen een klik.”
Naast de komiek Fred Jannin werden ook de eigenaars, Nathalie en Jean-Louis Hennart, van de iconische bar L’Archiduc geportreteerd. Zij krijgen een bemoedigend plaatsje op een immense affiche rechtover hun zaak in Dansaert. De andere portretten – Brusselaars uit verschillende gemeenschappen en wijken, met elk hun eigen verhaal – zoals Dounia Farid, Hicham Farid, Nadir Farid, Valerie De Ketelaere, de familie Bevernage en Benoît De Bruyn (NewTree) worden ingezet in print en online.
De campagne wordt ook ondersteund door radio, mini-docu’s en een making of. Telenet geeft ook nog enkele lockdown portretten weg aan haar klanten. Daarnaast biedt Telenet ook inspirerende tips, tricks en creatieve oplossingen om deze periode door te komen op www.telenetsamenerdoor.be.
Credits
Brand: Telenet
Client: Maartje Berben
Agency: TBWA Belgium
Creative Director: Jeremie Goldwasser
Creative team: Kenn Van Lijsebeth, Greg Van Buggenhout
Copy FR: Gil Gaunieux
Art director FR: Thibaut Castaing
Account team: Nicolas De Bauw, Max Fauconnier, Ellen Van Praet
Strategy: Günther Van Lany
Art buyer: Elly Laureys
Photographer: Jef Boes
Production company: Initials LA
Post production: MAKE – Katrien Van Den Brande
Montage: Xavier Pouleur
Radio Production: MAKE - Lauranne Van Der Heyden
Sound: Jan Pollet
Media Agency: PHD – Ofelia Faes, Indra Lenaerts
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]
Sales Accountmanager - VRT
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]