Test-Aankoop en Google willen veilig internet

Innovation / News / Research

internetOnderzoek van GfK in opdracht van Google en Test-Aankoop bij 1009 internetgebruikers toont aan dat online veiligheid leeft in ons land: bijna 9 op de 10 surfers staat stil bij zijn online veiligheid. Het pijnpunt is echter het gebrek aan effectieve kennis om hun online veiligheid te verbeteren. Daarom lanceren Test-Aankoop en Google vandaag, wat voortaan de Internationale Dag van Consumentenrechten is, de campagne www.cybersimpel.be met concrete tips om zich goed te beveiligen online. Het is het bureau MostWanted dat na een competitie met drie bureaus de campagne vorm mocht geven. Het bureau bedacht het Cybersimpel-concept en ontwierp de website. De komende weken wordt de 360°-campagne grootscheeps uitgerold.

We zijn bijna continu verbonden met het internet. Voor 61% is internet essentieel voor het werk en bijna de helft van de internetgebruikers in België (49%) vindt dit essentieel in z’n privéleven. Wie zijn internetgebruik toch beperkt, doet dat in de eerste plaats om sociale redenen, voornamelijk om niet té veel tijd online te spenderen. Pas in de tweede plaats wordt het internet vermeden omwille van veiligheidsissues.

De internetgebruiker in België vindt online veiligheid belangrijk: 89% staat er bij stil. 65% beseft dat het steeds moeilijker wordt om zichzelf te beschermen. 37% had een negatieve ervaring, het merendeel door een virus. Dat geven surfers ook aan als ze gevraagd worden naar de voor hen grootste dreigingen online. Naast virussen vinden computergebruikers ook hackers, identiteitsdiefstal en de verkoop van persoonlijke gegevens grote dreigingen. 65% zegt zelfs weinig of niets af te weten van online veiligheid omdat het complex en te moeilijk te begrijpen is. Het goede nieuws is dat ze wel willen bijleren: 41% denkt meer te kunnen doen aan zijn online veiligheid maar weet niet wat of hoe en 31% heeft geen idee of hij voldoende doet. Ze beseffen dat een goede beveiliging van hun persoonsgegevens, logins en online profielen belangrijk is, maar weten niet hoe ze het moeten aanpakken. De campagne Cybersimpel.be wil daar verandering in brengen door de internetgebruiker tips en advies te geven om zijn online veiligheid te verbeteren.

« We lanceren de campagne Cybersimpel.be niet toevallig op de Internationale Dag van Consumentenrechten: we willen Belgische consumenten beter wapenen tegen de gevaren die schuilen op het internet, om zo optimaal van de voordelen van het internet te kunnen genieten, » vertelt Ivo Mechels, ceo van Test-Aankoop. « Op Cybersimpel.be kunnen mensen hun kennis over online veiligheid testen en meteen nuttige tips krijgen die ze kunnen toepassen op hun computer, tablet of smartphone, om zichzelf beter te beschermen. »

Ook Alexander De Croo, vicepremier en minister van Digitale Agenda is enthousiast over het initiatief. « Om te kunnen groeien heeft de digitale economie vertrouwen en veiligheid nodig. Hiervoor volstaat het niet om enkel illegale praktijken aan te pakken. Ook online gebruikers moeten zelf goed de do’s en don’ts kennen zodat ze zichzelf kunnen beschermen. Iedereen weet dat je in de fysieke wereld je voordeur beter op slot doet, maar hoe je dat in de online wereld doet, is voor veel mensen nog niet altijd duidelijk. De tool van Google en Test-Aankoop is een welkom initiatief waarmee je jezelf kan testen en een duidelijk overzicht krijgt van de basis beschermingsmaatregelen die je best neemt om veilig online te gaan. »

Google ondersteunde gelijkaardige campagnes reeds in landen zoals Spanje en Italië, en nu ook in België. Thierry Geerts, country director voor Google in België, legt uit: « Het internet biedt vele kansen, op maatschappelijk, economisch en persoonlijk vlak. We vinden het belangrijk dat alle internetgebruikers in België deze kansen grijpen, op een veilige manier. Daarom steunt Google de campagne cybersimpel.be en moedigen we iedereen aan om te kijken hoe hij/zij zich kan beschermen en actie te ondernemen, om op een verantwoorde manier online te gaan. »

Op Cybersimpel.be kunnen consumenten aan de hand van een test vaststellen over welke domeinen (zoals de beveilig van accounts, online transacties, beveiliging van apparaten etc.) ze onvoldoende geïnformeerd zijn en waar ze dus mogelijk gevaar lopen. Ze krijgen ook meteen tips om hun veiligheid in dat domein te verbeteren.

De campagne wordt ondersteund door Digital Belgium, Child Focus, Centrum voor Cybersecurity België en Europees Centrum voor de Consument.