The Crew en Braille Liga: "De straat is van iedereen"

Crea / News

Elk jaar lanceert de Braille Liga in de derde week van maart een bewustmakingscampagne. Het doel is hun voortdurende inspanningen en acties naar voren te brengen om blinden en slechtzienden te helpen in het verkrijgen van meer zelfstandigheid en onafhankelijkheid. Dit jaar, volgend op een grootschalige mobiliteitsenquête door meer dan 660 personen met een visuele handicap, kwam één gemeenschappelijke bezorgdheid herhaaldelijk naar voren: straten zijn altijd gevuld met onverwachte obstakels die mobiliteit - een fundamenteel recht - tot een soort "mission impossible" maken. Gebaseerd op de enquêteresultaten en enkele andere inzichten bedacht The Crew een creatief concept dat de aandacht vestigt op de mobiliteitsproblemen waarmee blinden en slechtzienden te maken krijgen, communiceren over eenvoudige acties die kunnen helpen om deze mobiliteitsproblemen te verlichten en de opleidingsprogramma's van de Braille liga onder de aandacht brengen.

Om deze driehoek van boodschappen over te brengen hield men een positieve maar realistische benadering aan. De Braille Liga wijst er namelijk op dat blinde en slechtziende mensen zich elke dag verplaatsen, naar hun werk gaan of misschien naar een concert gaan, net als iedereen. Zich zelfstandig leren verplaatsen kost veel tijd, moeite en doorzettingsvermogen. Daarom besloot men een kijkje te nemen achter de schermen van de mobiliteits- en oriëntatie cursussen die Bau, het hoofdpersonage, volgde bij de Braille Liga. Met een leuke twist zag het creatieve concept het licht: Bau kreeg zoveel autonomie... dat ze in plaats van begeleid te worden door een vriend om een concert bij te wonen, er niet alleen zelf naartoe kan, maar ook de gids wordt. Deze benadering van rolomkering werd vertaald in alle 360° campagnemiddelen: posters, radiospots, tv-spots, interviews, digitale campagne, een speciale landingspagina,...

Credits

Klant: Brailleliga

Agency: The Crew

Creatief directeur: Damien Walckiers

Art director: Delfina Veron

Copywriter: Sophie Colens

Account managers: Suzy de Vos & Luc de Tillesse

Project manager: Ingrid Bedoyan

Grafisch ontwerpers: Danielle Verlinden & Delfina Veron

Webontwikkelaar: Dieter Jeanty

Digitale campagne manager & data-analist: Rik Peetermans

Productiehuis: Toast

Geluidsstudio: Bleu Nuit

Motion design en animatie: Ana Guerra