Elk jaar lanceert de Braille Liga in de derde week van maart een bewustmakingscampagne. Het doel is hun voortdurende inspanningen en acties naar voren te brengen om blinden en slechtzienden te helpen in het verkrijgen van meer zelfstandigheid en onafhankelijkheid. Dit jaar, volgend op een grootschalige mobiliteitsenquête door meer dan 660 personen met een visuele handicap, kwam één gemeenschappelijke bezorgdheid herhaaldelijk naar voren: straten zijn altijd gevuld met onverwachte obstakels die mobiliteit - een fundamenteel recht - tot een soort "mission impossible" maken. Gebaseerd op de enquêteresultaten en enkele andere inzichten bedacht The Crew een creatief concept dat de aandacht vestigt op de mobiliteitsproblemen waarmee blinden en slechtzienden te maken krijgen, communiceren over eenvoudige acties die kunnen helpen om deze mobiliteitsproblemen te verlichten en de opleidingsprogramma's van de Braille liga onder de aandacht brengen.
Om deze driehoek van boodschappen over te brengen hield men een positieve maar realistische benadering aan. De Braille Liga wijst er namelijk op dat blinde en slechtziende mensen zich elke dag verplaatsen, naar hun werk gaan of misschien naar een concert gaan, net als iedereen. Zich zelfstandig leren verplaatsen kost veel tijd, moeite en doorzettingsvermogen. Daarom besloot men een kijkje te nemen achter de schermen van de mobiliteits- en oriëntatie cursussen die Bau, het hoofdpersonage, volgde bij de Braille Liga. Met een leuke twist zag het creatieve concept het licht: Bau kreeg zoveel autonomie... dat ze in plaats van begeleid te worden door een vriend om een concert bij te wonen, er niet alleen zelf naartoe kan, maar ook de gids wordt. Deze benadering van rolomkering werd vertaald in alle 360° campagnemiddelen: posters, radiospots, tv-spots, interviews, digitale campagne, een speciale landingspagina,...
Credits
Klant: Brailleliga
Agency: The Crew
Creatief directeur: Damien Walckiers
Art director: Delfina Veron
Copywriter: Sophie Colens
Account managers: Suzy de Vos & Luc de Tillesse
Project manager: Ingrid Bedoyan
Grafisch ontwerpers: Danielle Verlinden & Delfina Veron
Webontwikkelaar: Dieter Jeanty
Digitale campagne manager & data-analist: Rik Peetermans
Productiehuis: Toast
Geluidsstudio: Bleu Nuit
Motion design en animatie: Ana Guerra
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]
ACCOUNT EXECUTIVE - LIQUID BRUGGE
We zijn op zoek naar een account executive om ons commerciële team te […]