De Federatie Wallonië-Brussel, Wallonië en Cocof strijden al jaren tegen geweld tegen vrouwen. Dit jaar, ter gelegenheid van de Internationale Dag van de Strijd voor de Vrouwenrechten (8 maart), besloten de drie entiteiten een primaire preventiecampagne over huiselijk geweld te lanceren en kozen ze The Crew om hen te ondersteunen bij deze delicate maar boeiende opdracht.
De campagne – “Haar controleren is geen triviale handeling. Wat als het huiselijk geweld is ? Kies de beste versie van jezelf” – heeft tot doel mannen aan te moedigen hun gedrag te overdenken, te streven naar een verandering in hun houding en, als ze het nodig zouden vinden, de telefoonlijn “Luister naar huiselijk geweld” te bellen (0800 30 030).
De uitdaging was enorm: het ging er niet alleen om een esthetisch boeiende campagne op te zetten, gericht op een eerder onwillig en gesloten publiek, maar ook om een impactvolle boodschap over te brengen zonder stereotypen en moreel oordeel te vermijden. Het was ook nodig om een verscheidenheid aan gedragingen te laten zien die huiselijk geweld vormen, via verhalen die het publiek aanmoedigen om zich ervan bewust te worden.
The Crew vertelt het verhaal van een koppel, Sam en Julie, in alledaagse situaties die telkens tot twee verschillende uitkomsten leiden, afhankelijk van of ze een respectvolle relatie hebben of een relatie waarin controle heerst. Dit is geweld dat vaak als banaal wordt beschouwd, waarbij de woorden en het gedrag van Sam zijn partner vernederen, aan de kant schuiven, controleren en buiten spel zetten.
In samenwerking met Toast Production produceerde het bureau vier korte films (30" + 60"), die de centrale inhoud van de campagne vormen. De films kwamen tot stand door middel van nauwgezet totaalwerk waarbij authenticiteit, intimiteit, emoties en nuances voorop stonden. “Dit is een campagne van ongekende intensiteit en nauwkeurigheid om mannen te bereiken over deze gevoelige kwestie,” zegt de klant.
Het creatieve idee werd vervolgens omgezet in posters, waarbij de nadruk lag op de meest voorkomende excuses die mannen gebruiken om hun gewelddadige houding te rechtvaardigen. Het doel? Stimuleer het vermogen van mannen om geweld in hun houding/woorden te ontdekken, een betere versie van zichzelf te kiezen en zo positieve verandering teweeg te brengen. De campagne wordt momenteel uitgezonden in de Federatie Wallonië-Brussel op sociale media, de website van de telefoonlijn en openbare instellingen waar de posters zijn verspreid.
Credits:
Client: Fédération Wallonie-Bruxelles, Wallonie, Cocof
Contact:Deborah Kupperberg Deborah.KUPPERBERG@cfwb.be
Production company: Toast Production
Director: Ben Lacour
Sound: Bleu Nuit
Music: Stanley David de Lossy
Photograph: Laura Patti
Actors: Camille Fernandez, Simon Willame
Advertising agency: The Crew
Account & Project manager: Livia Corbelli
Creative director: Damien Walckiers
Art director & Creative: Delfina Veron Chavanne
Graphic designer: Delfina Veron Chavanne, Raffaele Vitale
Copywriter: Ann-Do Rakotonirina-Hess
Digital strategy: Damien Walckiers
Data analyst & Campaign manager: Rik Peetermans
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]