The Fat Lady verbindt UGent’ers

Crea / News

In een organisatie met meer dan 11.000 medewerkers is verbondenheid creëren geen evidentie. Zeker niet als de profielen zo divers zijn als bij de UGent. Met een uitgekiend contentprogramma ging The Fat Lady de uitdaging aan.

“Ik heb een samenwerking opgezet met iemand die het artikel heeft gelezen en mij contacteerde om samen onderzoek te doen. Top!” Het bericht van UGent-onderzoeker Shari De Baets viel slechts een tweetal weken na de lancering van het personeelsmagazine voor de UGent in de mailbox van The Fat Lady.

Het artikel in kwestie gaat over Shari en haar onderzoek. In die volgorde. Om het communitygevoel te vergroten, kiest The Fat Lady ervoor om niet enkel meer te informeren over wat de universiteit allemaal doet, maar dat vooral te doen vanuit het oogpunt van al die verschillende medewerkers, de UGent’ers zelf. Van koks en technisch personeel over academici tot administratieve medewerkers, verspreid over elf verschillende faculteiten: zij spelen de hoofdrol in de content en zijn de echte ambassadeurs van de UGent.

Personeelsmagazine met enkel verhalen over personeel

Getuige daarvan Kaat Teerlinck, die niet enkel op de cover van het nieuwe personeelsmagazine staat, maar op de backcover een inkijk in haar gedachten geeft. Het magazine kreeg toepasselijk de naam UGent’ers, aangezien alle topics vertrekken vanuit de verhalen van UGent’ers. Geen artikels over de UGent als instituut dus. Geen kortjes, geen HR-mededelingen. Een beleidskeuze toelichten? Dat doet het bureau vanuit de praktijk, via het persoonlijke verhaal van een UGent’er.

Iedereen deelt in de Facebookcommunity

Door een besloten Facebookgroep op te starten, creëerde The Fat Lady een laagdrempelig platform waar elke medewerker lid van mag worden en kan delen wat hij/zij wil. Zolang het relevant of interessant is voor collega’s. Na zo’n vijf maanden staat de teller op bijna 2.000 leden. Intussen delen UGent’ers dagelijks foto’s, bedenkingen of interessante lectuur met elkaar. Goed voor zo’n 200 berichten per maand, met een gemiddelde van zo’n 5600 interacties. Om de groep levendig te houden, lanceerde het bureau interactieve posts die oproepen tot dialoog. Denk aan ‘Shout-out’ om collega’s in the picture te zetten, ‘TGIF’ waarbij medewerkers hun tip voor het weekend doorgeven of ‘De vraag van vandaag’, die moet leiden tot debat.

Fierheid

Ook via de traditionele kanalen, het intranet en de wekelijkse personeelsnieuwsbrief, speelt The Fat Lady in op het communitygevoel. Naast het feitelijke nieuws over de universiteit, is het een plaats om projecten te delen waar UGent’ers fier op kunnen zijn. Hier stapt het af van de droge feiten en probeert het via storytelling een extra connectie te maken met het doelpubliek.

De UGent’ers-aanpak is een voorbeeld van hoe medewerkers niet enkel de hoofdrol krijgen, maar ook zelf getriggerd worden om content te maken. Een mix van community building, employer branding en ambassador marketing.