The Great Resignation?

Edito PUB2
Koenraad, Pieter en Manuel, Sofie, Mathieu, Charlotte, Daniel, Arnaud, Tom en Geert, Yasmien, Dieter, Lode, Kenn, Barbara, Britt… slechts een kleine opsomming van mensen die de voorbije tijd van werkgever zijn veranderd. Of voor eigen rekening zijn beginnen te werken. Is dit een uiting van ‘The Great Resignation’ op Belgisch niveau? Een teken aan de wand dat reclamemakers en bureaus zich écht aan het herbronnen zijn? Moeten we al die verschuivingen aan het toeval toeschrijven? Of is het altijd al zo geweest?
Voorbij clichés die cynische gelatenheid, vermoeiend hyperoptimisme of dodelijke apathie verraden, is het duidelijk dat de coronaperiode, gevolgd door een absurde oorlog op het eigen continent (maar is niet elke oorlog in se absurd?) tot gaten in het doek hebben geleid. Tot scheuren in het vel. Tot kappen in de tafel. Tot vlekken op ons mooi uitgestippeld toekomstplan. Eén lichtpuntje: we hebben de waarde van ‘real life’ en van ’life experiences’ (opnieuw) naar waarde leren schatten.
En wat nu? We doen nog steeds hetzelfde, maar dan op een andere manier, gaf de CEO van een bekende bankinstelling van bij ons als toelichting bij de manier waarop zijn bedrijf de vorige crisissen (goed) had verteerd. Of moeten we echt àlles veranderen, ten bate van klimaat, duurzaamheid, diversiteit et cetera, alias environmental, social and governance (ESG)? Maar ook: moeten we vooruitlopen op een lange periode van politieke, economische en/of financiële instabiliteit? Deflatie, recessie, verminderde koopkracht, kommer en kwel alom?
Of blijkt onze veerkracht zo intrinsiek sterk te zijn dat ‘we’ er wel geraken? Die we staat tussen aanhalingstekens. Want ook al redden ‘we’ het, er zijn altijd slachtoffers: op sociaal, mentaal of financieel vlak. En dat zijn niet altijd mensen die heel ver van ons verwijderd zijn.
En dus: hoe maken we campagnes die reflecteren hoe we met deze wereld naartoe gaan? Iets om over na te denken voor we na de zomerpauze het op commercieel vlak doorgaans interessante najaar aanvatten.
LEES HET NIEUWSTE PUB MAGAZINE HIER ONLINE!
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]