The h(art)d work

Vertaalde artikels

Elk bureau heeft zo zijn eigen la vol ideeën. Maar zijn die ideeën nog te recycleren in geval van een ‘neen’ ? Of zijn het parels die de merken nooit meer te zien zullen krijgen? NOK probeert daar een stokje voor te steken… Want een goed maar afgewezen idee blijft een goed idee.
Behind the signs, sketches initiaux -photo3
NOK is een collectief dat openstaat voor creatieve mensen wier reclame-ideeën door een klant zijn afgewezen en die ze in een kunstwerk willen omzetten. Het platform staat open voor elke vorm van creativiteit waarvan het idee werd afgewezen. Nadat hij zelf veel weigeringen op z’n bord kreeg tijdens zijn loopbaan als creatief, besloot Maxime Damo, de initiatiefnemer achter het project, « om zijn reclameconcepten een tweede leven te geven. » NOK staat voor ‘not-ok’ en siert geregeld mails van het accountteam om aan de creatieven aan te geven dat een idee door een klant is afgewezen. « Ik gebruik die naam om het ongeluk voor te zijn, » zegt Damo nog een beetje bijgelovig. Meer dan alleen een platform biedt NOK ook creatief gezelschap aan artiesten: de mogelijkheid om samen te brainstormen, ideeën te realiseren en of ze ook tentoon te stellen. « Behoud het basisconcept, haal het logo en de marketingbullshit eraf en je hebt een echt kunstwerk in handen. » In dit artikel tonen we u enkele voorbeelden.

  1. Manquant à l’appel

Oorspronkelijke script
Een jongeman gaat naar het gemeentehuis. Aan het loket zit een oudere dame : « Neem een ticket en wacht hier aub. » Hij neemt er een, haalt zijn smartphone boven en zoekt naar een stoel om op te gaan zitten. ’26 !’ hoort hij. Hij heeft nummer 27. Hij gaat terug naar het ticketautomaat en duwt nog een paar keren op de knop, om te eindigen bij nummertje 67. Hij zet zich neer en gebruikt de extra tijd om nog wat te surfen op zijn gsm… We horen ‘nummer 27 ? Neen… 28 ?’
Concept NOK
Het script diende als basis voor het volgende : iemand die meer tijd wil doorbrengen in het gemeentehuis. Maar waarom ? Het verhaal gaat over Els, een jonge Vlaamse die HOUDT van paperassen en administratie. Het gemeentehuis is bijgevolg haar lievelingsplek. Ze zou alles doen om daar te blijven, zelfs als ze daarvoor de orde moet verstoren. Die ochtend ontstaat er een ongewone chaos uit haar excitatie.
Behind-The-Signs Résultat final

  1. Behind the signs

Oorspronkelijk concept
Om over zijn maatschappelijke waarden te communiceren, wilde een merk zijn toegankelijkheidsoplossingen voor personen met een handicap onder de aandacht brengen. Het idee was om te laten zien dat achter deze handicaps echte mensen zitten die meer zijn dan hetgeen hun anders maakt.
Concept NOK
De boodschap achter de foto blijft maatschappelijk en waardevol. Het idee was om het visuele concept van het tonen en personaliseren van de handicaps door de persoon erachter naar voren te brengen. Zijn we samen te vatten in enkel en alleen onze handicap ? Zijn we eerst een blinde en dan pas een mens ? Zijn we eerst doofstom en daarna pas sportief ? Zijn we eerst doof en dan pas intelligent ?  
PIANO_BANK_notxt

  1. Jazz in the Park 

Oorspronkelijke concept
Filip Vandewiele en zijn partner Bruno Seys van What’s in a name ? hebben een leuke reeks affiches ontworpen voor een jazzfestival. Spijtig genoeg werd hun campagne afgewezen. 
Concept NOK
Een reeks grafische en minimalistische posters.

  1. Le 7ème continent

Oorspronkelijk concept
Thibaut Castaing, nu bij Federate en vroeger bij Fred&Farid, heeft ook zo’n afgewezen idee bedacht, samen met zijn partner Gabriel Etienne. Na enkele brainstormsessies en biertjes was het project Le 7ème continent geboren. Dat staat letterlijk voor een continent aan afval in de Stille Oceaan. Afval waar iedereen in de wereld verantwoordelijk voor is.
Concept NOK   
Het werk werd tentoongesteld op 19 en 20 juni tijdens het evenement EPATANT x Résidences
In Centre Tour à Plomb in Brussel. Bezoekers konden meewerken aan het werk door verschillende soorten afval weg te gooien. Na het evenement zullen Thibaut en Gabriel het werk ook een verder leven geven op een openbare plaats.