The Kube lanceert een voor ons land uniek ecosysteem met meer dan 100 influencers. Hun benaming verraadt waar ze voor zijn. Ze zijn zonder uitzondering persoonlijkheden met invloed: toonaangevende en opkomende bloggers, beroemdheden en online creatievelingen die pakkende content creëren - experts binnen hun eigen domein met de kracht om anderen mee te trekken in hun verhaal. Wanneer een influencer een verhaal vertelt, mikt hij of zij op een buzz via zijn digital channels. Hun content moet het publiek op grote schaal aanspreken via hun followers. The Kube belooft het merk aan de juiste influencer te verbinden met aansprekende, relevante, authentieke inhoud. In tegenstelling tot klassieke reclame streeft het bureau naar betekenisvolle storytelling en duurzame relaties met de klanten en hun content.
"De authentieke wisselwerking staat altijd centraal," vat Inge Olesen het concept samen als founder en brand builder van het Antwerps bureau. "Influencers gaan niet alleen over reach. Ze zetten hun talent en invloed in om een relevant verhaal te vertellen. Persoonlijk heb ik vijf jaar cases op het vlak van influencer marketing onderzocht om na te gaan of ze wel dan niet werken, met als centrale vraag hoe merken conversie kunnen genereren. Zo heb ik gemerkt hoe een shoppingevenement dankzij influence marketing zijn netto omzet met zowat 300% kon verhogen." A propos, België heeft in dat opzicht een inhaalbeweging tegenover Nederland te goed, dat op dat vlak al veel verder staat. Maar dat influencer marketing bij ons wel degelijk werkt, bewijst de case van Maury, een schoenenwinkel van Timberland in Knokke. "Daar verhoogden we de netto omzet met maar liefst 460%," zegt Inge Olesen trots.
The Kube heeft intussen een groot digitaal netwerk om zich heen gebouwd. Door het goede persoonlijke contact met elk van de influencers weet het niet alleen welke stem het voor merken naar buiten kan brengen, maar ook wat zij zelf graag vertellen. Ook hier wil The Kube het verschil maken, en wel door het netwerk van de influencers onderling in te zetten. "Wij zetten zowel micro- als macro-influencers in," licht Inge Olesen toe. "Zo kunnen we zowel bereik als relevantie uitspelen én combineren." Alle influencers kunnen rekenen op een uitgebreid netwerk, een online systeem en natuurlijk de strategische kennis en expertise op het vlak van pers, (sociale) media en influencer marketing in het bijzonder. "In de praktijk combineren we online en offline met een deel push marketing," legt Inge Olesen aan, "Zo wordt een influencer campaign een campagne above the line."

Inge Moerenhout
Momenteel telt The Kube al meer dan 100 influencers, maar het mikt op 200 tegen eind dit jaar. Het gaat onder andere om sporters, muzikanten, modellen en fotografen. Het bureau speelt nu al grote namen uit zoals Inge Moerenhout, Bekende Vlaming en blogster over mode, reizen en lifestyle bij Bubble Trouble, en Félix Denayer, de internationale hockeyspeler die een zilveren medialle voor ons land won op de Olympische Spelen in Rio. Zij zijn alleszins te spreken over het ecosysteem van The Kube. "Ik deelde vroeger al persoonlijke ervaringen via de sociale media," vertelt Félix Denayer. "Op een bepaald moment begonnen Daarbij wil ik me verbinden aan merken waar ik me zelf goed voel. Samengevat: ik geef maar krijg er ook veel voor terug." Inge Moerenhout stemt in: "Ik schrik er van hoe groot de impact via zo'n systeem kan zijn, te meer omdat ikzelf de dingen graag relativeer. Daarom moet je heel erg de controle houden over wat je uitstraalt. Als op daarop fout loopt, deelt het merk in de klappen. Persoonlijk kies ik net zoals Félix voor merken die bij mij passen. Op dit ogenblik staat er een nieuwe samenwerking met een make-upmerk op stapel."

Félix Denayer
The Kube zet nu een influencer marketing platform op voor haar influencers. Die plaatsen een project en bedenken samen met The Kube een activatiecampagne. Om dit een groot bereik te geven, krijgen zij via een online platform gelegenheid om beroep te doen op hun collega’s. In ruil voor hun stem, krijgen zij punten waarmee zij kunnen sparen voor producten die The Kube sponsort.