The Oval Office doet stilstaan bij orgaandonatie

Beldonor

Crea / News

Federal Truck
Voor de tiende editie van de Beldonorcampagne hebben de Kanselarij van de Eerste Minister en de FOD Volksgezondheid gekozen voor de live aanpak van The Oval Office. Het doel is om orgaandonatie onder de aandacht te brengen en mensen te laten nadenken over hoe ze er zelf tegen aankijken. Dit jaar richt de campagne zich in de eerste plaats tot jongeren uit de eerste graad van het middelbaar onderwijs.
The Oval Office ontwikkelde een live communicatiecampagne die naar de jongeren toe komt: in de bus en metro, op school, in de bioscoop en online. Daarin worden ze geconfronteerd met verschillende absurde vragen zoals: Welke kleur heeft een kameleon als hij in de spiegel kijkt? Is een zebra wit met zwarte strepen of zwart met witte strepen? En orgaandonatie, hebben ze daar al eens over nagedacht? Met de 'Federal Truck' voegde The Oval Office ook een live dimensie toe aan de campagne. De vrachtwagen trekt van school tot school om leerlingen te informeren en te activeren. Binnen is er een gezellige ruimte met zitbanken waar mensen met een donororgaan getuigen, waar ze verder geïnformeerd worden via tablets of waar ze hun reacties en mening kwijt kunnen. Leerlingen kunnen in de truck ook een interactief spel spelen, waarbij de nadruk ligt op samenwerken en elkaar helpen.
Verder ontwierp het digitale team van The Oval Office ook een campagnewebsite met informatie over orgaandonatie op maat van de jongeren. Voor de Facebookpagina ontwikkelde het bureau een quiz waarbij vrienden kunnen ontdekken hoeveel ze met elkaar gemeenschappelijk hebben. Op de pagina wordt ook verslag uitgebracht van de acties in de scholen en jongeren kunnen er hun mening kwijt. De filmpjes op You-Tube werden ondertussen al meer dan 120.000 keer bekeken.