The Oval Office en FOD Volksgezondheid maken zwangere vrouwen bewust van hormoonverstoorders

Crea / News

Eten opwarmen in plastic kommetjes of nieuwe kleren aandoen zonder ze eerst te wassen: we doen het allemaal wel eens. Maar, wist je dat die gewoontes invloed kunnen hebben op onze hormoonbalans, vooral bij vrouwen die zwanger zijn of willen worden? Om toekomstige mama's en hun baby's beter te beschermen tegen schadelijke stoffen, ontwikkelde The Oval Office een sensibiliseringscampagne voor FOD Volksgezondheid, in samenwerking met de gewesten en gemeenschappen, rond hormoonverstoorders.

Nesteldrang en schopverslaving

Tijdens de zwangerschap komen er momenten waarop hormonen de touwtjes in handen lijken te hebben. Van onverklaarbare trek in augurken, een winkelmandje vol zwangerschapskledij en schattige babypakjes tot de drang om je huis tot in de puntjes te perfectioneren. Hormonen zorgen bij de moeder voor een rollercoaster van emoties en ervaringen. 

The Oval Office zet in op die herkenbare ‘hormonale’ momenten om de vaak onbekende hormoonverstoorders onder de aandacht te brengen. Door de dreiging bloot te leggen, vergroot de bewustwording bij zwangere vrouwen over de verborgen risico’s van hormoonverstoorders.

Voor die campagne creëerde The Oval Office een speelse visuele stijl die de mogelijkheid biedt om de hormonale kwalen uit te vergroten en te koppelen aan concrete, sensibiliserende tips. 

De campagne wordt voornamelijk online gedragen via Facebook, Instagram, YouTube en ​Pinterest door twee campagnevideo’s, een reeks visuals en content. De campagne wordt verder verspreid via het partnerschap met de gewesten en gemeenschappen die op hun beurt de online posts mee verspreiden. Affiches en postkaartjes zijn ter beschikking van dokterspraktijken, ziekenhuizen, consultatiebureaus en ziekenfondsen.

Credits:

Client: FOD Volksgezondheid

Contact: Jona De Leye, Communicatie Productbeleid en Chemische Stoffen – DG Leefmilieu

Agency: The Oval Office

Account Team: Line Reynaert, Eva Verhofstadt, Janne Roelen

Strategy: Marijke Dubois

Creative Director: Sébastien Van Reet

Creation: Evy Donse, Roel Craen

Graphic Design: Jon Troch, Yanina Suykens, Maurice Calle

Illustratie: Naydine Bosman

3D-design: Rabbit Hole

Media: Egon Buyck