The Oval Office publiceert Top 10 empathische merken

Marketing / News / Research

PUBNews had het recent al over het interessante onderzoek Empathy Value Index (EVI), uitgevoerd door The Oval Office en InSites Consulting, Dat toonde duidelijk aan dat merkempathie een impact heeft op de bottom line. Het onderzoek legt de relatie bloot tussen merk empathie en marketing KPI's en heeft vastgesteld dat empathische merken twee tot vier keer beter presteren, afhankelijk van de metric.

Empathische merken presteren twee tot vier keer beter, afhankelijk van de marketing KPI.
Vandaag duiken we dieper in het onderzoek en ontdekken we de top 10 van de meest empathische merken volgens de 1.900 respondenten aan wie werd gevraagd hoe empathisch zij de belangrijkste merken van België vinden. Olivier Trop, partner en managing director van The Oval Office geeft toelichting bij de top 5, de volledige top 10 vindt u hieronder.

1. Colruyt
Voedingsretailer Colruyt wint als meest empathische merk in België door zowel gebruikers als niet-gebruikers. Dankzij zijn no-frills aanpak en zeer competitieve prijstactiek voelen klanten zich begrepen. In economisch onzekere tijden willen ze waar voor hun geld. Het merk Colruyt scoort hoog op de inlevingspijler GET IT als het erop aankomt de prioriteiten van zijn klanten te begrijpen en de consumenten kunnen het voelen.

2. Tony's Chocolonely
Het tweede meest empathische merk in België dat de empathiepijler DO IT belichaamt is Tony's Chocolonely. Dit Nederlandse liefdesmerk veroverde de markt stormenderhand bij zijn landelijke introductie in 2018. Met zijn eigenzinnige, kleurrijke en positieve boodschap brengt Tony's Chocolonely niet alleen vreugde in het leven van mensen, maar onderneemt het ook actie op het gebied van maatschappelijke kwesties door ervoor te zorgen dat ingrediënten duurzaam worden ingekocht en lonen eerlijk zijn. Elke brok is een stukje schuldvrij plezier in een wereld die gedomineerd wordt door maatschappelijke strijd.

3. CM en Bol.com
Het zijn niet alleen de fysieke winkels die de EVI-ranking domineren. Online retailer Bol.com staat op de gedeelde derde plaats voor consumenten, waarmee het merk dicht op de hielen zit van food retailer Colruyt en Lidl (4) en Albert Heijn (5) een stapje voor is op het gebied van merk empathie. Nu de pandemie ons allemaal dicht bij huis houdt, kreeg e-commerce een enorme boost. De klantgerichte aanpak van Bol.com laat zien dat ze niet alleen GET IT, maar dat klanten het ook kunnen voelen. Hun open communicatiestijl is zeer relateerbaar voor consumenten en laat zien dat Bol.com het meent.

Op de derde plaats in onze ranglijst van merk empathie staat CM of Christelijke Mutualiteit. België is een complex land met een sociale mentaliteit. Het nationale zorgstelsel geeft burgers een ruime keuze als het gaat om sociale verzekeringsaanbieders, en CM presteert als de meest toegankelijke aanbieder. Zij begrijpen de zorgen en praktische vragen van de mensen omdat zij zich in de schoenen van de cliënten kunnen verplaatsen. Kortom, CM GETs IT.

Levensmiddelendetaillisten zoals Colruyt, Lidl en Albert Heijn presteren in alle sectoren het best, hoewel online retailers zoals Bol.com hen op de hielen zitten.

5. Lidl
Om dezelfde redenen als Colruyt krijgt foodretailer Lidl een hoge score op de pijlers GET IT en FEEL IT empathie. Het merk dat zich heeft ontwikkeld van een harde discounter tot een slimme retailer door zich te positioneren rond vers en gezond voedsel voor iedereen die meetelt, slaagt erin zijn zorgwaarde tastbaar te maken.