The Reference lanceert nieuwe marketingdiscipline

CXD

Communication / Marketing / News

 
CXD
The Reference maakt van het bouwen van klantenervaringen – Customer Experience Design (CXD) – een echte marketingdiscipline. Het bureau heeft dit jaar ervaring opgedaan met CXD-trajecten voor verscheidene klanten (uit onder andere de retail en de mode). Hieruit distilleerde het een methodologisch framework om systematisch en onderbouwd aan CXD te doen. En dat kan lonen. Want hoe komt het dat we graag 2,55 euro betalen bij Starbucks en zelfs 6,5 euro en meer in het legendarische Venetiaanse Caffè Florian voor 7 gram koffie, wetende dat die 7 gram begin september op de New York Coffee Exchange hooguit 0,02 euro kostte? Het antwoord, zo weten we al sinds The Experience Economy, het boek van Joseph Pine en James Gilmoure (1999, met een nuttige update in 2011), is dat Starbucks en Caffè Florian en Les Deux Magots in Parijs en eender welk caféterras in Frankrijk en de bar op de hoogste verdieping van het hotel en het stationsbuffet in Antwerpen en Disneyland er in geslaagd zijn ons te doen betalen voor ervaringen.
In een wereld die verzadigd is met hoe langer hoe meer ongedifferentieerde goederen en diensten ligt de grootste, soms zelfs de enige, opportuniteit voor waardecreatie in het op touw zetten en opvoeren van ervaringen”, zegt Frederik Marain, senior business consultant bij The Reference.
In een zopas opgerichte community van business consultants, marketeers en creatievelingen gaan we verder op zoek naar een methodische aanpak om CXD toe te passen in de digitale wereld. In die wereld liggen vandaag immers nog grote lacunes op het gebied van de creatie van gedenkwaardige ervaringen”, voegt Mathieu Dhondt, consultant bij The Reference, daarraan toe.
In een nieuwe white paper van The Reference over het onderwerp, « Customer Experience Design. A Framework for a New Marketing Discipline », wordt duidelijk dat - hoewel het inzicht dat het op touw zetten en opvoeren van ervaringen belangrijk is, niet nieuw is - de tijd wel is gekomen om van Customer Experience Design (CXD) een echte marketingdiscipline te maken, zegt men bij The Reference. Dat wil zeggen: een methode met eigen principes, tools en technieken. Op 1 oktober haalt The Reference het onderwerp aan op de More than Digital Day. U kunt de white paper gratis downloaden op deze site in de sectie ‘Reading material’.