The Reference toont duidelijke ambities met rebranding

Communication / News

- partner content -

The Reference heeft een nieuwe look. Een nieuw actueel merkbeeld dat focust op het essentiële en weerspiegelt waar het agency vandaag voor staat. Is de look het enige wat veranderd is? We vroegen het aan Isabel Donvil, managing director, en John De Wever, director marketing & communications.

Het vorige merkbeeld van The Reference heeft lang dienstgedaan. Waarom vonden jullie dat het tijd was voor een rebranding?

Isabel Donvil: "Sinds de oprichting van The Reference in het begin van de jaren negentig is er veel veranderd. Van de technologie waarmee we werken, over de uitdagingen waar onze klanten voor staan, tot de expertise die we inzetten om toegevoegde waarde en impact voor onze klanten te creëren. Naarmate we evolueerden, hebben we onze eigen manier van werken ontwikkeld. We merkten dat onze branding niet volledig meer aansloot bij wie we in de loop van de jaren zijn geworden. Daarom besloten we dat het tijd was voor iets nieuws."

John De Wever: "We zagen het bovendien als de uitgelezen kans om onze expertise en diensten duidelijker in de markt te zetten. We merkten dat men ons kent als een sterke technologiepartner, maar vaak niet op de hoogte is van de andere expertises die we in huis hebben. Onze nieuwe rebranding plaatst heel duidelijk onze vaardigheden op het vlak van business, creativiteit en technologie op de voorgrond. Vaardigheden waarrond we ons dienstenaanbod hebben uitgebouwd: strategie, producten marketing. Via onze geïntegreerde programma’s slagen we er bovendien in om bij grote complexe projecten de drie naadloos op elkaar af te stemmen”.

Hoe reflecteert de nieuwe branding jullie manier van werken?

John De Wever: "De nieuwe branding geeft veel beter uiting aan de warmte en authenticiteit die ons kenmerkt. Dat zie je onder meer aan de manier waarop we de nieuwe beelden en kleuren hebben gekozen. Je vindt het ook terug in hoe we onze merknaam voortaan zonder hoofdletters schrijven in het logo. We zijn een partner voor onze klanten. We leggen samen de weg van een project af. Zij-aan-zij, als gelijken. Pragmatisch en no-nonsense met respect en empathie. Dat is wat deze nieuwe branding ook extra benadrukt."

Isabel Donvil: "Het is staat in schril contrast met een van de grootste misvattingen die men heeft over ons merk. Sommigen denken dat we onszelf beschouwen als 'de referentie' voor alles wat digitaal is, omdat we onszelf letterlijk 'The Reference' hebben genoemd. Al verwijst onze naam naar het referentiëren (catalogeren, n.v.d.r.) van informatie en gegevens, wat een van de doelstellingen was van het internetbedrijf dat in de jaren negentig werd opgericht. Hoewel niemand het vandaag nog heeft over referentiëren, is de naam blijven hangen en is het intussen een begrip in de sector geworden."

Isabel Donvil

Is The Reference nu een ander bedrijf na de rebranding?

Isabel Donvil: "Helemaal niet. Het weerspiegelt vooral beter dan vroeger wie we zijn. Organisaties zijn digitaal matuur geworden. Dit betekent dat hun behoeften zijn gewijzigd. Deze rebranding definieert duidelijk welke rol we vervullen in dit veranderde landschap en stelt ons in staat om elke toekomstige uitdaging succesvol aan te gaan.

Naast de manier van werken met jullie klanten, wat willen jullie nog communiceren met deze nieuwe branding?

John De Wever: "Het is gebaseerd op de drie elementen waarmee we bij onze klanten het verschil maken. In de eerste plaats hebben we een cultuur van samenwerking, zowel intern met de verschillende digitale disciplines die we beheersen, als met onze klanten. Daarnaast wordt alles wat we doen gedreven door kennis. Onze klanten komen naar ons voor onze expertise, dus we streven ernaar om zo goed mogelijk geïnformeerd en voorbereid te zijn om hen te helpen bij het aangaan van hun digitale uitdagingen. Uiteindelijk zijn we creatieve denkers in alles wat we doen. Het is dat creatieve vakmanschap dat het allemaal verbindt."

Wat is het verschil tussen een rebranding van je eigen merk vergeleken met een gelijkaardig project voor één van jullie klanten?

John De Wever: "Eenvoudig: er is geen verschil. Van bij de start hebben we als marketingteam heel duidelijk aangegeven dat we behandeld wilden worden zoals elke andere klant. Op die manier konden we net zo kritisch zijn voor het werk van onze collega’s als dat een extern klantteam zou zijn. In die zin daagden we onze collega’s uit – en vice versa. Als ik dan toch één verschil zou moeten benoemen, dan is het de scherpe deadline die we onszelf hebben opgelegd. Uiteindelijk bevestigt het alleen maar de enorme kracht en expertise van het talent dat we in huis hebben. We zijn er met z’n allen immers in geslaagd om dit ambitieuze project in uiterst korte tijd tot een succesvol einde te brengen."

John De Wever

Nu de nieuwe branding er is, wat hebt jullie geleerd van dit project?

Isabel Donvil: "Het is een waardevolle oefening om naar je eigen organisatie te kijken en de assumpties die je maakte, bevestigd te zien. Het dwingt je ook om op zoek te gaan naar de zaken die je onderscheiden van je concurrenten. Het is goed om al die zaken nog eens helder op een rij te hebben."

John De Wever: "Ik vond de constructieve interne discussies die we hadden over ons bedrijf enorm waardevol. Het heeft ons in staat gesteld een nog duidelijker zicht te krijgen op de context waarin we vandaag werken. De rebranding en de dialoog erover hebben ons er bovendien allemaal nog eens aan herinnerd waarom we doen wat we doen, en waarom we er zo gepassioneerd over zijn."

Nu de nieuwe branding er staat, wat moet iemand die The Reference niet kent over jullie bedrijf onthouden?

Isabel Donvil: "We zijn een veelzijdige partner met een sterke focus op digital. We zijn actief op het kruispunt van business, creativiteit en technologie. We creëren impact voor onze klanten aan de hand van creatieve digitale oplossingen. Op basis van deze expertise hebben we een dienstenaanbod neergezet waarbij we klanten helpen bij het bepalen van hun koers via de juiste strategie, het bouwen van robuuste digitale producten, en het ondersteunen van bedrijven en organisaties in het bereiken van hun klanten via effectieve marketing. Maar bovenal: we zijn een partner. Een partner die meedenkt én meewerkt en zo waarde toevoegt door kennis en creativiteit."