Thomas More en Creative Belgium lanceren samen Creative Belgium School

4schools / Communication / News

Vanaf nu kunnen studenten zich inschrijven voor de Creative Belgium School, een nieuw postgraduaat binnen de Professionele bachelor Communicatie van Thomas More in Mechelen. Onder het motto 'creativiteit kan je trainen' stelt de Creative Belgium School zich tot doel om het creatieve talent van studenten te helpen ontwikkelen en hen te leren hoe ze dat kunnen inzetten om relevante en innovatieve oplossingen te bedenken voor merken, bedrijven én de samenleving.

De voltijdse opleiding start in september 2024, duurt één academiejaar en bevat vijf modules:

  • Conceptual Creative Deep Dive & Atelier
  • Creative Drills
  • The Art of Making a Portfolio
  • Internship
  • Portfolio Presentation

Greet Wachters, docente bij de Professionele bachelor Communicatie van Thomas More in Mechelen en programma coördinator van de Creative Belgium School, vertelt: "Er is zoveel creativiteit bij jonge mensen. Dat zie ik dagelijks. Studenten dromen van een creatieve job, maar omdat ze nog niet meteen een kwalitatieve portfolio kunnen voorleggen, blijft die deur voor hen vaak gesloten. Met deze eenjarige opleiding willen we die patstelling doorbreken. We gaan studenten trainen in conceptueel en creatief denken voor merken en organisaties. Ze zullen op basis van echte briefings vernieuwende oplossingen moeten bedenken. Topcreatievelingen zullen hen daarbij inspireren en coachen. Ik ben dan ook blij dat grote namen uit de industrie mee hun schouders zetten onder deze nieuwe opleiding. Voor de student zal dit resulteren in een mooie portfolio vol uitgewerkte concepten."

Om de Creative Belgium School voor iedereen (nationaal en internationaal) toegankelijk te maken, zullen alle lessen in het Engels zijn. Een vooropleiding of ervaring in de creatieve sector is geen must. Enkel een bachelor- of masterdiploma is vereist, en vooral: een open geest die durft te denken.

"Door als docent bij de bachelor Communicatie het postgraduaat Creative Belgium School op te starten, verenig ik mijn twee professionele passies: creativiteit inzetten om merken en bedrijven te doen schitteren én door creativiteit gebeten studenten laten doorstromen naar het werkveld," vult Wachters aan. 

De dagelijkse leiding van de Creative Belgium School is in handen van een krachtig trio. Greet Wachters neemt de superviserende rol van programma coördinator op zich en wordt bijgestaan door Jonas Caluwé (FamousGrey) en Tom Jacobs (freelance creative). Jonas en Tom begeleiden de studenten tijdens het volledige traject. De Creative Belgium School is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen Thomas More in Mechelen en Creative Belgium, de vakvereniging van Belgische creatievelingen die creativiteit viert én stimuleert.

"Deze opleiding ligt helemaal in lijn met onze missie om de volgende generatie te vinden en op te leiden. We kunnen met dit initiatief rekenen op de steun van de industrie: iedereen heeft er belang bij dat toekomstig talent door de toppers uit onze branche wordt gevormd en zijn weg vindt naar onze sector. Ik ben rotsvast overtuigd van de impact die deze opleiding zal hebben. En ik kijk er naar uit om met het geweldige team van Thomas More samen te werken," zegt Isabel Van den Broeck, managing director van Creative Belgium.

Klik hier voor meer info.

Ter info: op zaterdag 9 maart zet Thomas More Mechelen de deuren (en ramen) van zijn campussen open. Op deze Open Campusdag kunnen studenten met al hun vragen over de Creative Belgium School terecht, en dit tussen 10u en 15u. Voor studenten die niet kunnen wachten tot 9 maart staat er ook een Online Open Campus Evening webinar van Creative Belgium School gepland op woensdag 31 januari tussen 18u en 19u. Inschrijven kan via https://thomasmore.be/en/agenda/online-open-campus-evening