De rebranding van een merk gaat uiteraard gepaard een strategisch keerpunt. Of het nu gaat om een nieuwe naam of om een nieuwe positionering, PUB ging op zoek naar de do’s-and-don’ts, ons verteld door ware meesters in hun vak.
We gingen ten rade bij drie bureaus: Boondoggle, dat het nieuwe merk Yuzzu (ex-Touring Verzekeringen) in de markt zette, Publicis, dat de harten van Belfius sneller doet slaan met Beats, en Air, trouwe partner van AG Insurances en eveneens het bureau dat recent zijn eigen logo herontwierp om een nieuwe, meer duurzame en diepgewortelde visie te weerspiegelen. Aan het woord? Stijn Cox, manager partner van Boondoggle, Eric Hollander en Stéphane Buisseret, oprichter en CEO van Air, en Karel Vinck, co-CEO en chief digital brands & integration bij Publicis Group Belgium. Die laatste gaat meteen van start: “Bart Claes van JBC vertelde me ooit dat je bij een rebranding nooit meer dan 10% van het merkimago per keer kan veranderen. Anders zijn mensen niet mee. Je moet ze dus een klantervaring bieden op basis van wat ze al kennen.” Tiens, zou dat dan de gulden middenweg zijn voor een succesvolle rebranding?
Facebook doet het anders
Van naam, logo en huisstijl veranderen. Waarom zou je zoiets doen? Eric Hollander en Stéphane Buisseret kunnen wel een paar redenen bedenken. De eerste: een rebranding kan een manier zijn voor een merk om een afleiding te creëren wanneer de dingen even niet gunstig lopen. “Kijk maar naar Facebook. Frances Haugen deed op het Amerikaanse Congres uit de doeken hoe de socialmediagigant winst boven het welzijn van zijn gebruikers verkiest, waarna de app van naam veranderde naar Meta en zo de hele media monopoliseerde.” Een tweede reden zou kunnen zijn omdat het bedrijf een andere strategische koers wil varen. “Bij een fusie bijvoorbeeld moeten de waarden van het bedrijf en haar filosofie verduidelijk worden. Dat kan aan de hand van een nieuwe naam. We proberen mensen in zo’n geval de mindere punten uit het verleden te doen vergeten en vestigen de aandacht op een kansrijke toekomst.”
[...] HET VOLLEDIGE ARTIKEL LEEST U HIER
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]