TIER en Duke & Grace sensibiliseren met Roaring Billboard-stunt

Crea / News

TIER Mobility lanceert, in samenwerking met Duke & Grace, de in het oog springende ‘Move Safely in BXL’-campagne. De speler op het vlak van micromobiliteit sensibiliseert hiermee alle Brusselse weggebruikers, en in het bijzonder e-steppers, rond veiligheid. TIER trapte vandaag de campagne af met een ‘Roaring Billboard’-stunt: twee dagen lang waarschuwen dieren, via diverse rondrijdende en bewegende schermen, weggebruikers in Brussel voor gevaarlijke situaties in de ‘urban jungle’. Denk hierbij aan zaken zoals gevaarlijke kruispunten, drukke wegen of tramsporen.

Daarnaast informeert TIER tot en met 12 juli ook via digitale billboards en op sociale media rond algemeen veilig gebruik van e-steps, lokale veiligheidsvoorschriften die eigen zijn aan de verkeerssituatie in Brussel en drinkgedrag. ‘Move Safely in BXL’ ligt in het verlengde van TIER’s ‘Behave like an Animal’-campagne die ook in Brussel liep.

Let op: kasseien!

“Deelmobiliteit is niet meer weg te denken uit onze grootsteden,” kadert Jesper Vis, algemeen directeur bij TIER Benelux de campagne. “En net zoals elke stad heeft Brussel haar eigen uitdagingen op vlak van veiligheid. De lokale overheid werkt hard aan verbeteringen van de lokale infrastructuur, maar er zijn nog steeds veel plekken die erg gevaarlijk zijn voor e-step- en andere weggebruikers, zoals drukke kruispunten, tramsporen en uiteraard de typisch Belgische kasseistroken. Via deze campagne waarschuwen we weggebruikers en sensibiliseren hen rond extra waakzaamheid en aangepast rijgedrag.”

In april lanceerde TIER (‘dier’ in het Duits) een internationale ‘Behave like an Animal’- campagne, die ook in Brussel liep. De kernboodschap: miljoenen diersoorten die op onze planeet rondzwerven, spelen een unieke rol in het behoud van een gezond ecosysteem, net zoals mensen dat horen te doen in steden. “We zijn heel blij met hoe Duke & Grace die logica heeft versterkt in dit ‘Move Safely in BXL’-hoofdstuk: tal van diersoorten waarschuwen elkaar bij gevaar in de natuur. Zij geven ons dus het goede voorbeeld, en vandaar dat vandaag en morgen stokstaartjes, arenden, neusapen en zeehonden weggebruikers helpen waarschuwen. Dat gebeurt concreet via vier mobiele schermen die zich – via elektrisch aangedreven wagentjes – voortdurend verplaatsen. Op die manier kunnen de dieren hun belangrijke waarschuwende rol vervullen op diverse gevaarlijke plekken,” zegt Daphne Pijnappel, marketing manager bij TIER Benelux.

Slechte gewoontes afleren 

E-steps juist gebruiken en je veilig verplaatsen in het verkeer draait echter om meer dan enkel opletten bij gevaarlijke plekken. Ook de algemene bewustwording van gebruikers rond veilig rijgedrag kan veel beter. Daarom omvat de campagne ook vaste digitale billboards die op verschillende plaatsen in de stad gelijkaardige boodschappen communiceren. Ze zijn opvallend zichtbaar van 28 juni tot en met 12 juli. “Twee erg belangrijke veiligheidsaspecten zijn bijvoorbeeld parkeren en duorijden. Een step is niet gemaakt om met twee te rijden, en het is belangrijk dat e-steps altijd veilig én netjes geparkeerd worden achtergelaten, zodat er genoeg ruimte is voor andere weggebruikers. Daarnaast sensibiliseren de dieren op de billboard over aangepast rijgedrag op drukke plaatsen, aandacht voor andere weggebruikers, je blinde hoek in de gaten houden...” aldus Jesper Vis.

Creativiteit op basis van inzichten  

De campagne werd bedacht en uitgewerkt door fullservice communicatiebureau Duke & Grace. “We zijn heel trots op het resultaat,” zegt Louise Maeyaert, digital creative bij Duke & Grace. “Ook wij zijn immers grote fan van deelmobiliteit in onze samenleving. Daarnaast is het ook fijn om mee een verschil te kunnen maken op vlak van veilig weggebruik. Bovendien leggen we op een ludieke manier belangrijke verbeterpunten bloot in het Brusselse verkeer. Iets wat belangrijk is voor alle weggebruikers, en dus niet enkel e-stepgebruikers.”