Your Turn met Jelle Mels en Chiara Scherpereel: TikTok-manieren!

Media / News

Wat gebeurt er als je twee jonge mensen met een passie voor andere jonge mensen samenbrengt? Dan krijg je een vrolijk gesprek over online influence, mediaconsumptie bij jongeren en het belang van een goede socialmediastrategie.

Voor deze Your Turn bracht PUB jong geweld samen. Helemaal digitaal, gezien de coronaperikelen, maar dat was voor onze gasten natuurlijk geen enkel probleem. Zeker niet voor Jelle Mels, die als host van Karrewiet zelf geregeld online te spotten is en het nieuwsmedium voor kinderen recent nog helemaal hip & happening maakte op TikTok. Hij kreeg een paar vragen op zich afgevuurd door Chiara Scherpereel, creatief (eerder voor LDV United, nu bij BBDO) en board member bij YoungDogs, de vereniging die zich inzet voor jonge reclamemakers.

Chiara Scherpereel: “Jelle, welke opvallende veranderingen heb jij de laatste jaren opgemerkt in mediaconsumptie bij jongeren?”

Jelle Mels: “De grootste verschuiving is die van televisie naar social media geweest. Niet alleen Karrewiet, maar ook heel Ketnet zag een verschuiving in het mediagebruik van kinderen. Dat heeft alles te maken met het grote aanbod: er zijn streamingdiensten, YouTube, TikTok… Televisie wordt dan snel iets voor ‘oudere’ mensen. Wij hebben dan nog het geluk dat veel klassen naar onze televisie-uitzending kijken, wat maakt dat wij vandaag nog altijd heel veel kinderen bereiken. Meer recent zagen we vooral de beweging van Instagram naar TikTok. Waar ons Instagram-account vroeger trending was, merkten we de laatste jaren dat er steeds minder jonge volgers bijkwamen en dat ouders in de plaats van kinderen begonnen te reageren. Wij willen natuurlijk de kinderen zélf bereiken, en dus schakelden we over naar TikTok. Gelukkig kregen we daarop heel wat coole reacties en ook de cijfers zijn waanzinnig goed. Zo behalen we op video’s gemakkelijk 100.000 views. Het is een wereld die voor ons is opengegaan.”

Chiara: “60% van de kijkers van een Twitch-video doet een aankoop wanneer dat wordt aangeraden in die video. Dat is absurd veel. Maar vinden jongeren het niet jammer dat bij elk nieuw platform er ook plots merken verschijnen en reclames?”

Jelle: “Ik denk dat kinderen daarom ook altijd zoeken naar platformen die nieuw zijn. Hoe zijn we zelf geweest? Vanaf het moment dat onze ouders Facebook aanmaakten, gingen we naar Instagram. En eens ze daar begonnen reageren, kozen we voor TikTok. Ik zie zo’n verschuiving daarom nog wel eens gebeuren.”

[...] LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE