TLC en Discovery ambitieus het najaar in
Vandaag presenteerden Discovery Channel en TLC, twee zenders van Discovery Networks Benelux, hun najaarsprogrammatie. Beide zenders worden getypeerd als ‘kleine zenders’, 'special interest'-zenders of ’nichezenders’ en dat zijn ze ook. Maar ernaast kijken lukt steeds minder. TLC werd in maart 2015 gelanceerd en bereikt (in Vlaanderen) 35% van alle vrouwen tussen 18 en 44 jaar, in marktaandeel (YTD) is TLC goed voor 1,6% marktaandeel bij de vrouwen in diezelfde leeftijdscategorie. “TLC scoort boven verwachting,” zegt Mabelie Bruijns, director press & communications Benelux.
En Discovery Channel? De mannelijke pendant van TLC is al sinds oktober 2009 in Vlaanderen te zien en heeft een marktaandeel (bij mannen tussen 18 en 44 jaar) van 3,4%. 55% van de mannen in die leeftijdscategorie kijkt er wel eens naar: de zender haalt maandelijks 2,9 miljoen kijkers. SBS Belgium vertegenwoordigt Discovery Channel en TLC in ons land en doet dat blijkbaar goed: de overeenkomst werd vorig jaar verlengd. TLC is bij de launch ook in Vlaanderen een TLC panel gestart: 2000 panelleden kunnen worden ondervraagd over programma’s en actuele onderwerpen en krijgen ook persoonlijke vragen voorgeschoteld. In Nederland werkt een soortgelijk panel samen met het onlineplatform vrouwen.nl.
En die najaarsprogrammatie? TLC profileert zich als vrouwenzender, met non-fictie en lifestyle entertainment. Nieuw zijn de lokale producties: Het zijn maar woorden? (vanaf 15 oktober, met Amaryllis Uitterlinden) en Eline Gets Dirty (vanaf 30 november, met Eline De Munck). Over beide programma’s was in de algemene pers al wat te lezen. Seksisme of je 30 dagen lang niet wassen of opmaken, het zijn onderwerpen die interesse opwekken en ze geven TLC een duidelijke lokale toets.
Bij Discovery Channel, een mannenzender die ook al op non-fictie focust, is er voorlopig plaats voor slechts één lokaal programma. Maxime De Winne presenteert er You Have Been Warned: originele filmpjes die wetenschappelijk worden verklaard. Vanaf 23 oktober op het scherm. Er komen diverse nieuwe straffe reeksen, maar ook, bij wijze van uitzondering, een fictiereeks. Over de heren William Harley en Arthur Davidson. Laat uw motorfiets nog even in de garage: die reeks komt pas najaar 2016 op het scherm in Vlaanderen.
Terzijde en om het verhaal over Discovery Networks Benelux te vervolledigen: moederbedrijf Discovery Communications maakte eind mei 2014 bekend dat het een meerderheidsbelang (51%) in de internationale sportzender Eurosport had verkregen, eind dit jaar is Eurosport volledig in handen van Discovery Communications - voor de 51% had Discovery Communications al een aandeel van 20% in Eurosport. Eurosport is als zender onderdeel van de zenderportfolio van Discovery Networks Benelux. Voor België verwierf de zender dit jaar de exclusieve sportrechten van Moto GP en Wimbledon.