To App or not to App?

Vertaalde artikels

Tien jaar geleden kende de wereld hoogstens 1000 mobiele apps. Een vlaag van « Waaaah, ik ga een app lanceren » later en we tellen er miljoenen. Maar is een app vandaag nog... nuttig? - Astrid Jansen 
PUB1 19 BUZZ 
Een applicatie ontwikkelen? « Compleet nutteloos! » En voor een reclamecampagne? « Echt debiel! » claimt Brice Le Blévennec, CEO van Emakina. Een opener van formaat! « Het downloaden van een applicatie kost veel moeite. Het moet een nuttige dienst zijn en/of ongelooflijk leuk zijn. » Niemand zal eenvoudigweg een app downloaden, enkel en alleen voor je mooie inzichten, « tenzij je dom of masochistisch bent, » gaat Brice Le Blévennec voort… Enfin, u heeft het begrepen. Einde discussie dan maar? Niet echt. Als we een beetje graven, zien we dat het ‘wel of geen app’-debat nog steeds aanwezig is.
Mobiel en far beyond
PHOTO 5
Deze drie zijn zinvol: communiceren via al geïnstalleerde mobiele applicaties; diensten maken die voor de persoon enorm nuttig zijn (carpoolen, bankieren, foto's enz.) of misschien een uitstekende mobiele website maken waartoe de persoon toegang heeft zonder iets te moeten downloaden. Strategieën neigen in de richting van supermobiele websites, want « iemand die een service nodig heeft, zal meteen Google raadplegen. Wanneer mijn website dan niet goed blijkt te werken, lijk ik net een idioot, » legt Brice Le Blévennec uit. Pascal Poty, de auteur achter L’instant mobile : 3 minutes pour convaincre votre client mobileen eveneens de verantwoordelijke van de Pôle Veille Technologique et Juridique bij Digital Wallonia, vindt een app dan weer wel een essentieel hulpmiddel. « Geolocatie, camera en augmented reality gebruiken lukt niet in webmodus. » Maar zulke campagnes zijn erg duur. Nochtans « genereert een app meer conversie dan een eenvoudige webbrowser, » al is iemand die uw app gebruikt waarschijnlijk een « loyale klant », gaat Pascal Poty voort. « Een app is eerder een loyaliteitstool dan dat het voor nieuwe klanten zorgt. » Laten we apps dus nog niet uitsluiten…  Strategisch gezien voeden web en app elkaar zelfs. « Ze werken in symbiose omdat er een verschuiving is geweest van platform naar mobile first. Platformen ontwerpen hun diensten dus eerst voor apps, of tenminste toch voor mobiele diensten. »
Wat er nieuw is?
PUB1 BUZZ 19
Brice Le Blévennec en Pascal Poty zien één grote nieuwigheid op dit gebied: progressive web apps. « Ze zijn net zoals apps, maar je hoeft ze niet te downloaden of te installeren, » zegt de CEO van Emakina, « Ze laden wanneer je ze gebruikt, een technologie die is uitgevonden door Google. Een Belgisch voorbeeld ken ik niet, maar het moet gezegd dat het ingewikkeld is om te maken. » Naast wat leuke gadgets is er dus niets nieuws op onze smartphone te vinden. Pascal Poty wijst er echter op dat steeds meer bedrijven met messaging apps werken om met hun klanten te communiceren. Een andere tendens? De vraag « Welke applicatie kan mijn fysieke verkooppunt vervangen? », merkt Brice Le Blévennec op. Maar hoe onderscheid je je als je weet dat een gebruiker maximaal 30 apps downloadt? We moeten voortbouwen op loyaliteit! Applicaties zijn een manier geworden voor bedrijven om te communiceren en contact te houden met de consument.