To experience or not to experience...

dmexco

Communication / Innovation / Marketing / Media / Native / News

dmexco

De editie 2016 van dmexco, eergisteren en gisteren in Keulen, maakte het de circa 50.000 bezoekers nog eens duidelijk: technologie is overal. Het aantal deelnemende stands - die steeds groter worden - en het aantal bezoekers - ook uit ons land - neemt elk jaar toe. Wat ook toeneemt: het besef dat er geen grenzen meer zijn. Alles is accountable. Zeker data. Daarom hebben bedrijven als Zalando, Deezer, Spotify, eBay en tal van andere e-commercebedrijven, streamingdiensten en intermediaire dienstenleveranciers, bijvoorbeeld ook uit de reisindustrie (zoals Amadeus), een eigen stand op dmexco. Naast usual suspects als toeleveranciers, media- en/of communicatiegroepen, leveranciers van native advertising-diensten, zoekmachinebedrijven e tutti quanti. Of platformen als SpotX, een technologieplatform voor video-advertenties dat binnenkort hoopt uit te pakken met nieuwe overeenkomsten voor de Belgische markt.

Timo Kohlberg (1)

Timo Kohlberg

Ook Adobe neemt zijn aanwezigheid au sérieux. Wij spraken er bijvoorbeeld met Timo Kohlberg, die het belang van de integratie van marketingoplossingen onderstreept. Bedrijven gebruiken niet meer dan 15% van de data waarover ze beschikken, zegt hij. Er moeten dus niet zozeer méér data komen, wel manieren om data beter te gebruiken. "Dat betekent meer technologie," stelt hij vast. "Maar ook een andere structuur binnen bedrijven. Er moeten mensen met de juiste profielen in huis zijn én de verantwoordelijkheden moeten goed worden uitgetekend." Gedaan met silo's tussen social media, direct marketing en loyalty management, bijvoorbeeld. De grootste uitdaging heeft te maken met organisatie en met de juiste mindset.

Adobe biedt geïntegreerd oplossingen aan en het standpunt van Timo Kohlberg is niet toevallig gekozen, maar een punt heeft hij wel: producten en diensten verschuiven in de richting van 'business experience' en dat moet je op een geïntegreerde manier aanpakken. Bedrijven die inspelen op 'experience' doen het beter dan andere bedrijven, zegt hij - statistieken in de hand. En té weinig bedrijven laten content en kanalen op elkaar aansluiten binnen een 'mapped customer journey'.

En de toekomst volgens Timo Kohlberg? We moeten, zoals hierboven aangegeven, béter gebruik maken van data. En mobile wordt steeds duidelijker de lijm die de digitale wereld koppelt aan de fysieke. Daarnaast wordt ook 'predictive' belangrijk - dat was trouwens hét modewoordje tijdens deze editie van dmexco. Voorspellen wat je campagne gaat doen, voorspellen wat de opening en click rate van het onderwerp van een e-mailcampagne zal zijn, bijvoorbeeld. Het worden boeiende tijden. Of wisten we dat al?