Toeter toeter: vijf jaar Trooper!

News / Retail

Via Trooper.be kan iedereen geld inzamelen voor een vereniging of een goed doel naar keuze door online te shoppen, zonder dat het je één eurocent extra kost. Intussen ging er via Trooper al 3 miljoen euro naar de meer dan 8300 aangesloten verenigingen en goede doelen uit Vlaanderen, en de teller blijft tikken. Om dit te vieren verdubbelen meer dan 50 aangesloten webshops dit weekend hun steun.

EEN WELGEKOMEN EXTRA INKOMSTENSTROOM

Meer dan 8.300 verenigingen en goede doelen sloten zich al aan bij Trooper. Samen hebben zij al meer dan 3 miljoen euro ingezameld, waarvan de helft in het afgelopen jaar. Deze exponentiële groei van de steun is gerealiseerd door de inzet van de verenigingen. Zij overtuigen hun leden en sympathisanten om met 1 extra klik, via één van de meer dan 1000 partners, hun vereniging te steunen. Telkens als ze een bestelling plaatsen op een aangesloten webshop gaat een percentage van het aankoopbedrag naar de werking van de gekozen vereniging.

Trooper zorgt dus voor een welgekomen extra inkomstenstroom, die verenigingen en goede doelen vandaag extra hard nodig hebben, want de coronacrisis heeft ook hen zwaar geraakt. De verminderde werkingsmiddelen zijn in hoofdzaak te wijten aan de stopzetting van de kernactiviteiten, de verplichte annulering van benefietacties en het dalend aantal giften. Trooper merkt dit duidelijk in het aantal nieuwe verenigingen: de afgelopen 6 maanden alleen al zijn er 1280 nieuwe verenigingen die zich bij het platform hebben aangesloten. Ook Studio 100 en KBC zetten hun schouders mee onder dit project, om op die manier het verenigingsleven in Vlaanderen een duwtje in de rug te geven.

E-COMMERCE MET EEN SOCIALE MISSIE

“Het idee ontstond na een brand in de Chiro-lokalen van Humbeek. Een hele dorp zette zijn schouders onder allerlei initiatieven om geld in te zamelen voor die chirojongens. Wij zetten een systeem op waarbij webshops een percentje van de online aankopen schenken aan de Chiro. De basis van wat Trooper is vandaag. Vanuit deze actie groeide een schaalbaar platform dat e-commerce verzoent met een sociale missie,” vertelt Elisabet Lamote, mede-oprichtster van Trooper.

Door met Trooper samen te werken kunnen merken lokale, impactvolle initiatieven over heel Vlaanderen steunen. Zij geven hun klanten de keuze om zelf te beslissen aan welk initiatief zij een percent van hun winst afstaan. Zo gebruikte de ouderraad van Vrije Bassischool Bolderberg de steun voor het aankopen van chromebooks. Sportscholen kopen dan weer tactiekborden en herbruikbare bekers met het geld. VZW Sportpret gebruikte het geld om nieuwe fietsen aan te kopen voor kinderen in armoede, terwijl VZW Het Overdruksyndroom meer dan 11 000 euro steun ontving voor onderzoek naar Tarlov Cysten.

DRIEDAAGS FEESTWEEKEND

“We vonden dat we onze 5 jaar Trooper dan ook niet zomaar mochten laten voorbijgaan en hebben met onze webshops de handen in elkaar geslagen,” zegt Klaas Olbrechts, mede-oprichter van Trooper. “Gedurende drie dagen (vrijdag 30 april, zaterdag 1 mei en zondag 2 mei) gaan meer dan 50 webshops waaronder Collect & Go, JBC, Farmaline, Center Parcs, Lidl,.. tijdelijk hun commissie verdubbelen. Dit betekent bijvoorbeeld dat een aankoop bij Center Parcs gemakkelijk 50 euro voor jouw vereniging kan opleveren.”

“En Trooper doet er nog een schepje bovenop. Zij verloten daarenboven nog eens 5 biervaten tussen de kopers van deze driedaagse, te plannen in hun favoriet stamcafé. ‘Zo kunnen ze met hun vereniging ook klinken op onze verjaardag,” besluit Lamote.

De deelnemende shops die de actie steunen kan u hier vinden.