Tom & Co, het Best Pet & Hobby Retail Brand 2023

Best Brands / News / Research

Tom & Co is dit jaar de Best Brand in de Pet & Hobby Retail categorie, met Zooplus nipt op de hielen. De hoogste Share of Soul is voor Zooplus, maar Tom&Co heeft de hoogste share of wallet. Aveve komt op de derde plaats, met de op twee na beste prestatie op beide statistieken.

Tom&Co is voor het eerst de winnaar in de categorie Pet & Hobby retail, maar Zooplus behaalt een zeer vergelijkbare Best Brands-score.  Wat vind je hiervan?

Tom&Co is een Belgisch merk dat in 2021 30 jaar bestaat en al meer dan 20 jaar gestaag groeit, wat bewijst hoezeer de Belgen gehecht zijn aan dit merk. Wij zijn verheugd deze prijs voor de eerste keer te ontvangen.

Tom&Co heeft de hoogste Share of Wallet. Hoe verklaar je dit economische succes? 

Wij bieden een compleet ecosysteem om voor je huisdier te zorgen en het beste uit je huisdier te halen. We hebben een uniek concept en een onvergelijkbare winkelervaring waarbij de klant en zijn huisdier centraal staan. We vinden expertise en passie in alle teams op het hoofdkantoor, bij onze franchisenemers en in onze winkels. We voorzien een innovatief, gespecialiseerd en hoogwaardig assortiment en last but not least, we hebben al meer dan 30 jaar trouwe klanten.

Het thema van Best Brands is dit jaar "No Future", heb je veranderingen in het consumentengedrag opgemerkt sinds het begin van de energiecrisis?

 Onze sector is niet gespaard gebleven van de gevolgen van de energiecrisis, en hoewel onze markt zeer veerkrachtig is in tijden van crisis, merken wij veranderingen in het gedrag van het winkelend publiek. Na jaren van sterke groei in accessoires en uitrusting richten ze zich weer op de hoofdzaken in Non-Food en blijven ze hun huisdieren behagen met lager geprijsde categorieën als speelgoed en snacks.  Zij zijn niet bereid te bezuinigen op de kwaliteit van hun huisdiervoer, integendeel, en stappen bij gelijke of betere kwaliteit gemakkelijker over op een huismerk, dat qua prijs beter gepositioneerd is en waarvan bewezen is dat het van zeer goede kwaliteit is. 

In ons Best Brands onderzoek scoorde Zooplus hoger dan Tom&Co in Awareness en Share of Soul. Zijn deze onderwerpen iets waar jullie actief aan gaan werken om ze te verbeteren?

Tom&Co heeft een spontane bekendheid van meer dan 75% in België. De trend van de elektronische handel van de laatste jaren, waarbij prijzen van nationale merken worden gebroken, kan niet worden genegeerd, maar is het een deugdzaam model? Wij ontwikkelen een verantwoord groeimodel waarbij de klant en het ondernemerschap centraal staan. Wij staan voor een model waarbij de vaardigheid van deskundig advies uniek is, en dat is wat ons zal onderscheiden. Wij versnellen en ontwikkelen ons omnichannelmodel met onze franchisepartners, terwijl de winkel centraal blijft staan in ons ecosysteem.

Tom&Co scoort beter dan concurrenten op Cross-Selling Potentieel? Maakt diversificatie deel uit van jullie strategie? 

Wij hebben een uniek aanbod in food en non-food, en dankzij ons 30-jarig bestaan en ons unieke klantenbestand in onze markt kunnen wij ons aanbod verbeteren volgens de verwachtingen van onze lokale klanten. Het is ook duidelijk dat onze verkopers, de passie van onze buitenteams, onze klantenservice en onze omnichannel-aanpak worden beloond.

Wat is de innovatiestrategie van Tom&Co?

Bij Tom&Co wordt onze innovatiestrategie gedreven door dierenwelzijn. Huisdieren hebben een bijzondere plaats in de harten en huizen van de Belgen. Wij willen op dit gebied een pionier zijn door nieuwe producten en diensten aan te bieden die nog beter aan de behoeften van dieren voldoen. Onze prioriteit is voeding, een belangrijk punt in het dierenwelzijn, gezien het feit dat meer dan 50% van de honden en katten overgewicht heeft. In onze innovatiestrategie houden wij ook rekening met de grote trends in de sector van humanisering en premiumisering.

Hoe wil je deze eerste plaats volgend jaar behouden?

Wij zullen onze energie blijven steken in het tevredenstellen van onze klanten en hun huisdieren, door producten te ontwikkelen van steeds betere kwaliteit, tegen de beste prijs, en door onze teams dagelijks te blijven opleiden, zodat zij onze klanten elke dag nog beter kunnen adviseren.