Tom De Ruyck voorzitter CUBE

News / People

Met een vernieuwde raad van bestuur en een nieuwe voorzitter wil CUBE na twee jaar van noodgedwongen minder activiteit zijn missie de komende maanden en jaren kracht bijzetten. De ploeg van Tom De Ruyck (InSites Consulting) mikt hierbij op drie pijlers: promotie van de ROI van insights, promotie van het vak bij jonge talenten en het versterken van het community gevoel binnen de sector. “We komen uit een periode waarin het voor vakverenigingen niet evident was om hun activiteiten te behouden”, blikt Tom De Ruyck, Managing Partner van InSites Consulting, terug op de afgelopen periode. “Maar ook businesswise heeft COVID-19 heel wat veranderd. Marktonderzoek werd veel digitaler en marktonderzoeksbureaus werden gedwongen hun waarde op een andere manier te leveren. In deze periode zijn bovendien heel wat mensen van job veranderd, ook in onze sector. De nood aan talent is acuut. Aan de andere kant was er meer dan ooit nood aan inzichten. Marktonderzoek heeft zijn relevantie kunnen bewijzen.”

Deze vaststellingen leidden tot een vernieuwde marsrichting waarbij drie pijlers centraal staan. “Ten eerste willen we de return on investment van insights aantonen en promoten”, zegt Tom De Ruyck. “Ten tweede willen jong talent overtuigen van de juiste job keuze die marktonderzoek is. Wie wil evolueren als marketeer heeft eerst en vooral nood aan een goede dosis kennis van consumentengedrag. En ten derde willen we na twee jaar opnieuw een gevoel van samenhorigheid creëren.” 

Nieuwe raad van bestuur

De nieuwe richting is ook het gevolg van de verkiezing van een nieuwe raad van bestuur. Die bestaat naast voorzitter Tom De Ruyck uit Isabelle Mérillou (Kantar Belgium), Eva Vandenberge (boobook), Wouter Samyn (Indiville), Nathan Axford(Beyond Reason), Nathalie Van Doorslaer (b²sense), Ludovic Depoortere (Haystack Consulting) en Gerd Callewaert(Ipsos).

In aanloop naar hun verkiezing gingen zij het gesprek met de leden aan. In 3 workshops kwamen de nieuwe plannen er in co-creatie. In 2022 zal al op de drie pijlers worden gewerkt. Zo wordt het partnership met BAM behouden en zal CUBE nauwer samenwerken met de wereldwijde marktonderzoeksvereniging ESOMAR. Jong talent zal worden aangesproken dankzij een gestructureerdere aanpak van onder meer gastcolleges aan hogescholen en universiteiten. De community zal trouwens ook kunnen genieten van een eigen congres dat zich richt op de professionals binnen de sector en tot slot komt er een networking bbq aan het begin van de zomer.