Tom Moons: Liberté, égalité, créativité

SOS Kinderdorpen Villages-Enfants

Awards / Communication / News

SOS Kinderdorpen Villages-EnfantsMarc Fauconnier van FamousGrey gooide recent in De Tijd de knuppel in het hoenderhok. "Niet de commerciële, maar de non-profitmerken domineren de award-shows en gaan met de meeste Belgische hoedjes of Gouden Leeuwen in Cannes lopen," waarschuwde hij in De Tijd. Voor alle duidelijkheid: hij is niet tégén die campagnes. "Dat levert gelukkig creatieve pareltjes op als ‘Fearless Girl’ (het bronzen meisje dat de stier van Wall Street trotseert), ‘Like my addiction’ (een glamoureuze instagramcampagne tegen alcoholmisbruik) of de grote Belgische winnaar in Cannes ‘Coins of hope’ van Child Focus (vermiste kinderen op echte muntstukken). Allemaal terechte winnaars met een mooie maatschappelijke meerwaarde."  Maar naar economische meerwaarde is het steeds vaker met een vergrootglas zoeken op de reclamefestivals, vindt Fauconnier, en hij staat daarin niet alleen.

Tom Moons van SOS Kinderdorpen reageert met een nuancering die hij via LinkedIn verspreidt en hij gaf ons de toelating om ook de lezers van PUB bij deze discussie te betrekken.

"De Belgen gaan naar huis met 9 leeuwen," is zijn gevoelen na de Cannes Lions 2017. "Niet meteen een sterk jaar, kwantitatief bekeken. Kwalitatief gezien oordeel ik zelf van wel. Mede ook omdat heel wat prijzen gewonnen werden voor goede doelen. Laat dat nu net de sector zijn waar ik nu in werk.

Al zie je ook meteen reflecties opduiken in kranten of dat dan wel goed is, dat er vooral prijzen worden gewonnen voor goede doelen. En niet voor de profit-merken. En dat de reclame-sector zichzelf daarin opnieuw moet uitvinden. Marc Fauconnier (@FamousGrey), bedankt voor de zeer interessante inzichten hieromtrent.

Maar sta me toe een brug te bouwen tussen de goede doelen en de profit-sector. Misschien zit daar wel potentieel in. Cannes heeft alleszins de merken die dat gedaan hebben, sterk beloond.

Waar ik namelijk ontzettend blij van werd, is dat meer en meer profit-merken hun kennis, inzichten, producten en creativiteit inzetten ten dienste van de maatshappij. Maatschappelijk verantwoord adverteren, zou je het kunnen benoemen. Al gaat het nog een stapje verder : sociale impact creëren. Zoals Whirlpool die analyseerde dat het schoolbezoek in Amerika daalde omdat kinderen niet naar school willen met vuile kleren, terwijl dat voor veel kinderen in kansarme gezinnen de harde realiteit is. Dus installeerde ze een WASH-programma in scholen. Als we de cijfers in de case-movie mogen geloven, steeg het schoolbezoek in die doelgroep weer. De Cannes jury geloofde het alvast en beloonde dit initiatief met een Grand Prix.

Ik geloof hen ook.

Maar waar ik vooral in geloof, is dat de toekomst rooskleurig is voor merken die maatschappelijke meerwaarde creëren. Weg van de pure profit. Maar... waar ze uiteindelijk wel voor beloond voor zullen worden. Misschien niet meteen op de korte cash-termijn, maar zeker wel op de lange life-time termijn.

Ik sprak al over Whirlpool. Maar er zijn ook de fantastische initiatieven van Phonebank (telefooncellen omtoveren tot mini-banken voor achtergestelde wijken), Nike (op simpele maar impactvolle manier opkomen voor gender ‘egalité’) of Bank of Aland (laat consumenten ontdekken hoe groot hun ecologische voetafdruk is).

Allemaal werden ze beloond met een Grand Prix of Gouden Cannes Lion, het hoogst haalbare op wereldvlak. Maar bovenal slaagde deze merken er in meerwaarde te creëren, voor mens of planeet. En dat zal de consument zeker niet vergeten.

Bij deze daarom een oproep aan de reclamebureaus om samen met hun klanten/merken die sociale impact mee te creëren. Uitdagingen genoeg, tegenwoordig mooi samengebald in de Sustainable Development Goals, 17 doelstellingen opgenomen door 193 landen om samen tegen 2030 te realiseren

Fantastisch om samen die meerwaarde te creëren, toch? En wie weet, hand in hand, profit & non-profit, op dat podium te staan volgend jaar.

De consument zit alvast klaar met applaus."