Tone en Glimp scoren met verfblik als vaas

Awards / Design / News

Dat verf niet per definitie thuishoort in de grauwe rekken van de doe-het-zelfzaak bewijzen de verfblikken van het Vlaamse verflabel Tone. Met een resem strak vormgegeven blikken in verschillende trendkleuren haalde het Vlaamse ontwerpbureau Glimp een nominatie binnen van de internationaal geprezen European Design Awards. Die nominatie zet ons land op de kaart tijdens de award uitreiking in Valencia, die komende zaterdag plaatsvindt.

Sinds 2007 reikt het gerenommeerde ‘European Design Awards’ jaarlijks prijzen uit aan de mooiste, meest authentieke en best vormgegeven ontwerpen. Van websites over communicatiecampagnes tot productverpakkingen: een jury van uitgevers, journalisten en academici evalueert en beoordeelt ontwerpen uit heel Europa en stelt een shortlist op van ontwerpen die kans maken op een award. De uitreiking vindt dit jaar zaterdag 12 juni plaats in Valencia, maar zal dit jaar online doorgaan. Dat ook Vlaanderen zal vertegenwoordigd zijn staat nu al vast. Het door de Vlaamse ontwerpstudio Glimp ontworpen verfblik van verflabel Tone is genomineerd in de categorie ‘packaging miscellaneous’ (diverse verpakking).

Verfblik als vaas  

Een mooie erkenning voor zowel de ontwerpstudio Glimp als voor het verflabel Tone. Lander De Coster en Thomas Van Cromphout, het duo achter Tone, richtten het verflabel vorig jaar op tijdens de eerste lockdown. “Tone wil de manier waarop we verven vernieuwen, met een beperkte kleurencollectie van premium verf en een duurzame visie wil het verven eenvoudig en aangenaam maken. Het unieke vernieuwende blik is onderdeel van deze missie. De nominatie voor best vormgegeven productverpakking past dus volledig in de strategie,” zegt Lander De Coster. “We zien ook geregeld foto’s opduiken waarbij klanten hun verfblik na het verven gebruiken als vaas of als interieurobject. De verpakking spreekt dus echt wel aan.”

Ook voor de ontwerpstudio is de nominatie een mooi startschot: als jonge speler wil Glimp een zichtbare impact maken in de visuele communicatie. “Als ontwerper is het een mooie internationale erkenning om deze nominatie op zak te steken. Een productverpakking is een essentieel onderdeel van een merkstrategie en straalt het verhaal van een product uit. Misschien kan het ook andere merken motiveren om meer aandacht te schenken aan de verpakking en dit mee te nemen in de totale merkstrategie,” besluit Lander De Coster.