Tony’s Chocolonely en Idris Elba spreken zich uit over ‘fair’ en ‘unfair’

Crea / News / Retail / Sustainability

Tony’s Chocolonely, het impactbedrijf met als missie alle chocolade 100% slaafvrij te maken, heeft zijn eerste brand video gelanceerd om mensen bewust te maken van hun strijd tegen systematische ongelijkheid en uitbuiting in de chocolade-industrie. De video, een creatie van het Amsterdamse bureau Herc, brengt het concept van fair versus unfair tot leven in een dynamische wereld van kleur en popcultuur, met een manifest verteld door Idris Elba. De film is geregisseerd door videoclipregisseur Helmi.

“Tony’s Chocolonely is een briljant merk, met een prachtige, bijzondere missie. Met de ambitie om hun boodschap ook in andere markten te introduceren en verspreiden, wilden ze een helder manifest dat hun motto Crazy about chocolate, serious about people zou verwoorden en verbeelden. We hebben vervolgens het ‘merk’ – Tony’s maakt geen reclame – vertaald in meerdere contrastrijke “eerlijke” en “oneerlijke” scènes. Precies zoals Tony’s is: heel vrolijk en serieus tegelijk,” legt Rogier de Bruin uit, medeoprichter en creative director van Herc.

De film legt de missie van Tony’s uit, door de rechtvaardigheid die we in de Westerse cultuur vaak voor lief nemen, naast de ongelijkheid in de West- Afrikaanse cacaoketens te plaatsen, waar meer dan twee miljoen gevallen van illegale kinderarbeid zijn en meer dan 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij.

“Onze nieuwe brand video maakt ons standpunt over de problemen in de cacao-industrie duidelijk, op een emotionele en wereldwijd aansprekende manier. We hebben een serieuze missie die we met zoveel mogelijk mensen willen delen, en we zijn altijd op zoek naar creatieve manieren om die boodschap over te brengen,” aldus Thecla Schaeffer, CMO van Tony’s Chocolonely.

“Als Engelsman met een Ghanese moeder en een vader uit Sierra Leone, ben ik me maar al te zeer bewust van de schokkende ongelijkheid tussen het Westen en Afrika,” zegt verteller Idris Elba, die zelf actief is als ambassadeur voor het Internationaal Fonds voor Landbouwontwikkeling van de Verenigde Naties. “Het is een eer voor mij om de stem te zijn voor Tony’s sterke manifesto tegen uitbuiting. Ik zie deze samenwerking als een eerste stap om in de toekomst samen nog meer impact te maken.”

De video eindigt met een levendig beeld waarbij de hele cast samenkomt: een metafoor voor de energie, de dynamiek, de kansen en het potentieel in Afrika. Chocolade kan een sterke drijvende kracht zijn voor verandering, en elke chocoladeliefhebber kan deel uitmaken van de oplossing door bewuste keuzes
te maken. De boodschap is duidelijk. De uitnodiging staat. It’s time to raise the bar! Alle chocolade zou gemaakt moeten worden zonder moderne slavernij en illegale kinderarbeid. Doe mee met Tony’s missie en teken de petitie hier.

Video Credits

Regisseur: Helmi

Hoofd fotografie: Deepa Keshvala  

Voice-over: Idris Elba

Muziek: Tshegué

Creatief bureau: Herc

Productie:Division (Parijs)

Photo Credits

Tony’s Chocolonely