Tony‘s Chocolonely kaart ‘wonky’ toestanden aan

4schools / Marketing / News

Tony's Chocolonely vraagt tijdens de publieksvertoning van de film Wonka aandacht voor de misstanden in de chocolade-industrie. De komende weken is er voorafgaand aan elke Wonkafilm in Nederland en België een korte film te zien over de misstanden in de chocolade-industrie. Ook hangen er posters rondom de bioscopen en worden repen met dezelfde boodschap op de wikkel uitgedeeld. In de ogen van Tony’s is het wonky dat er nog steeds op grote schaal uitbuiting en illegale kinderarbeid plaatsvindt om chocolade te produceren. Het bedrijf wil bezoekers van de film hier bewust van maken.
 
Achttien jaar geleden deed Tony's oprichter Teun van de Keuken een vergelijkbare actie tijdens de voorganger van Wonka, Charlie and the Chocolate Factory. Hij deelde flyers uit op de rode loper met een vergelijkbare boodschap over de bittere realiteit achter chocolade. Dat luidde de start in van Tony's Chocolonely. Ook nu vinden die misstanden nog altijd op grote schaal plaats en daarom vindt Tony's het belangrijk dat probleem nogmaals aan te kaarten.  
 
Want ondanks dat de grote spelers in de chocolade-industrie meer dan twintig jaar geleden via het Harkin & Engel-protocol hebben toegezegd dat zij misstanden in de industrie zouden beëindigen, leven er nog steeds miljoenen cacaoboeren in diepe armoede. 1,5 miljoen kinderen werken illegaal op cacaoplantages als gevolg daarvan. En dat terwijl de grote chocolademerken jaarlijks miljarden winst opstrijken. 
 
"Wij vinden het belangrijk dat chocoladeliefhebbers de bittere realiteit kennen achter de chocolade van vele grote merken die zij dagelijks eten," zegt Bibianne Roetert, marketing manager bij Tony's. "Juist door ze hiermee te confronteren voor een film over chocolade proberen we die boodschap op een ludieke manier over te brengen. Zo hopen we dat iedereen eerlijkere keuzes maakt tijdens de feestdagen."