Top 3 automerken houden nek-aan-nekrace

News / Research

AutosalonTer gelegenheid van het 95e Autosalon scande PUB de gegevens van een aantal grote merken. Aan de hand van PUBinsights, onze zeker eens uit te proberen tool (die werd ontwikkeld door The Cube) om de media-zichtbaarheid (televisie, radio, schrijvende pers, online,…) te visualiseren, kunnen we onze lezers tonen wie voor buzz zorgde – en wanneer. Vandaag houden we halt bij de top drie van best verkochte wagens. Renault staat bovenaan die lijst, met 55.871 in 2016 verkochte auto's (+11,7), gevolgd door Volkswagen met 53.021 auto's (+11%) en BMW met 40.227 auto's (+8%).

Tussen 1 januari 2016 en 1 januari 2017 zien we een nek-aan-nekrace tussen de drie merken, zowel in termen van reclame-investeringen als van media-aanwezigheid. Pieken zijn vaak erg verklaarbaar: onderzoek naar mogelijke fraude en de lancering van de Renault Scénic 4 hebben de grafiek van het Franse merk duidelijk beïnvloed. En dat BMW op 29 november zijn honderdjarig bestaan vierde, is ook duidelijk waarneembaar. Op het vlak van reclame-investeringen zie we overigens dat we hier te maken hebben met drie merken die stevig investeren. Ontdek alle details (volgens door uzelf bepaalde periodes) op PubInsights.salon auto 3

Aan de hand van PUBinsights kan u de media-zichtbaarheid (televisie, radio, schrijvende pers, online,…) van een merk visualiseren. De tool gaat op een eenvoudige manier te werk; Nadat u de sector en het merk van uw keuze hebt geselecteerd, kan u kiezen tussen query’s op basis van het aantal mediavermeldingen (quantity) of het aantal kijkcijfers (bereik). Deze gegevens kan u ook koppelen aan een bepaalde periode of zelfs een bepaalde week of dag. Zo komt u precies te weten welk merk voor buzz zorgde en wanneer. De barometer geeft vervolgens aan de hand van een lijngrafiek de evolutie weer van de gevraagde gegevens, waarbij ook paid media (reclame-investeringen) en earned media overzichtelijk uit elkaar worden gehouden. U kan PUBinsights gebruiken om één merk te bestuderen, maar ook verschillende merken kunnen gemakkelijk met elkaar vergeleken worden. Ondervindingen kunnen nadien handig gedeeld worden via Facebook- en Twitter buttons. Ontdek PubInsights hier.