Tout Bien Pils en Delhaize schrijven succesverhaal

News / Retail

Enkele maanden geleden ging de droom van Rob – Average Rob – Van Impe in vervulling: zijn eigen Tout Bien Pils werd verkocht bij Delhaize. De match tussen het biermerk en Delhaize was er van bij het begin en met meer dan 300.000 verkochte blikjes, nieuwe klanten voor Delhaize en Tout Bien die de grote spelers het vuur aan de schenen legt, is de samenwerking een groot succes.  

Sinds begin augustus 2022 is Tout Bien Pils exclusief te koop bij Delhaize en ondertussen wordt het bier in 481 winkels verkocht. De bedoeling van zowel Average Rob als Delhaize was een pils te verkopen die er voor iedereen is tegen een betaalbare prijs, en dat idee slaat aan. “Sinds de start van onze samenwerking in augustus, verkochten we al 300.000 blikjes Tout Bien Pils”, vertelt Hélène D’Hollander, category manager Bieren bij Delhaize. Daarmee staat de ‘average pils’ van Robert Van Impe, alias Average Rob, bij Delhaize in de top 3 van de bestverkochte 33cl blikken. “Het bier valt dus letterlijk en figuurlijk in de smaak en daarin speelt de scherpe prijs van 0.99 euro per blikje een belangrijke rol”, vertelt D’Hollander.  

Nieuwe klanten 

Door in zee te gaan met youtube fenomeen Average Rob hoopte Delhaize nieuwe klanten aan te trekken en daarin lijkt de retailer te slagen. “60% van alle verkochte Tout Bien Pilsjes ging naar nieuwe klanten en we kunnen er dus vanuit gaan dat zij speciaal voor dit bier naar Delhaize komen”, aldus Hélène D’Hollander. Dat de pils effectief ook in de smaak valt en mensen er nog een tweede en derde keer voor terugkomen bewijzen de verkoopcijfers: na 3 weken ziet Delhaize dat 28% van de Tout Bien Pils-kopers het bier al voor de derde keer kocht. Daarnaast zijn het vooral Vlamingen die het bier lusten: ongeveer 80% van de verkoop wordt in Vlaanderen gegenereerd, 10% in Brussel en nog eens 10% in de rest van het land en Luxemburg. 

Vuur aan de schenen van grote merken  

Delhaize en Tout Bien Pils is dus duidelijk een match made in heaven en dat vindt ook Average Rob zelf. “We zijn erg blij met het voorstel van Delhaize destijds, dat eigenlijk een droom was die uitkwam: ons eigen bier in de rekken van een grote Belgische retailer. Dat de verkoopcijfers zo goed zijn én Delhaize er een pak nieuwe klanten door kon rekruteren, bewijst dat we elkaar enorm versterken. Zij boren een nieuw cliënteel aan en wij kregen een forum zodat we de grote jongens het vuur aan de schenen kunnen leggen. Sinds de start van onze verkoop in april, verkochten we al meer dan 800.000 blikjes en hebben we nog meer dan 400.000 orders staan. We zijn dus goed bezig om van Tout Bien Pils een echt begrip te maken!"

De toekomst 

Average Rob en zijn twee vrienden/zakenpartners zijn ambitieus als het over de toekomst van hun pils gaat. “Concreet staat ons target op 3 miljoen blikken in 2023, zowel in het binnen- als buitenland. Onze focus ligt daarvoor op een verdere nauwe samenwerking met Delhaize, enkele andere grote retailers, drankenhandelaars, frituren, café's, events en festivals. Momenteel bekijken we dus volop welke manieren er zijn om Tout Bien Pils nog meer te laten groeien. En we krijgen trouwens ook vragen over een Tout Bien Rouge en een alcoholvrije variant. Ook die opties zijn we aan het bekijken," besluit Rob Van Impe.  

Om de verkoop nog extra te boosten en hun samenwerking te vieren lanceert Delhaize een 2+1 actie op de eerste 3 speeldagen van de Rode Duivels tijdens het WK (23/11, 26/11 (omdat 27/11 op een zondag valt) en 1/12).

Instagram (@undefined)