Het is niemand onbekend, de winter is de moeilijkste periode voor zij die geen onderdak hebben. Kou, honger, onverschilligheid snijden nog dieper tijdens de eindejaarsperiode, en een helpende hand is hier absoluut noodzakelijk. Voor de vereniging DoucheFLUX is dit het moment bij uitstek om deze schrijnende situatie in onze « geciviliseerde wereld « aan te kaarten. Zoals zijn naam het suggereert, biedt DoucheFLUX essentiële diensten aan behoeftige personen, maar zijn opdracht gaat verder dan dat. “We zijn er van overtuigd dat de mogelijkheid om een douche te nemen en schone kleren aan te trekken, essentieel is om terug in het normale leven te kunnen stappen...” stelt Vanessa Fusco, belast met de communicatie van de vereniging." Het is belangrijk voor het zelfbeeld en het zelfvertrouwen, en vanaf daar kan een meer fundamenteel programma van hersteld worden aangevat. Want de echte opdracht is deze: elke persoon begeleiden in zijn toegang tot zijn fundamentele rechten, in het vinden van een woonst, een job, en in het nemen van de bijhorende administratieve stappen. Kortom, deze mensen daadwerkelijk van de straten halen.
"De actie van deze vereniging heeft ons werkelijk geraakt," vertelt Maxim Deliège van Tramway21. "We hebben dus samen met hen besproken hoe we dit verhaal op een creatieve manier konden vertellen en onze boodschap in de straten konden uitdragen. Het eerste waarrond moest gewerkt worden was de naamsbekendheid. We wilden de oorzaak en de aanpak kenbaar maken door met de naam DoucheFLUX te spelen. Met een serie affiches die douchende mensen van de rugzijde toont en die ons vertelt dat een douche noch de honger, noch de kou, noch de uitsluiting weg neemt, maar dat ze wel kan bijdragen tot een gevoel van waardigheid. En dat kan een nieuw begin betekenen... We willen dus niet aan miserabilisme doen, maar het debat openen, de mensen doen nadenken... en uiteraard een beroep doen op hun vrijgevigheid."
Deze campagne werd getoond tijdens de eindejaarsfeesten in de stations, metro’s en in alle hoeken van de hoofdstad.
Credits
DoucheFLUX / Vanessa Fusco
AGENCY : Tramway21
PROJECT LEADER : Raphaëlle Servais
CREATION : François Daubresse, Maxim Deliège
GRAPHICAL ART WORK : Alexandra Carosielli, Jens Wolf
PHOTOGRAPHER : Julie de Bellaing
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]