Transfer weer de sterkste groeier

Media / News

logo TransferTransfer is opnieuw de sterkst groeiende reclameregie in België, zo meldt de regie trots: "Zowel qua reclame-investeringen over alle media heen als qua bereik in televisie..."

In reclame-investerigen laat Transfer in 2016,  jaar op jaar een groei optekenen van 75% [1]. De door Nielsen gemeten reclame-omzet bedraagt 88,5 miljoen euro. In 2015 was dit 50,6 miljoen. Met deze omzet is Transfer de 13de regie in de markt, groter dan historische spelers als L’Avenir, Sanoma en Metro (MTM) [2]. Transfer is nu vier maal groter dan de grootste digitale regie en heeft aldus een sterke uitgangspositie bij de uitbouw van het eigen online video-aanbod.

De reclame-omzet weerspiegelt ook een sterk jaar van groei in kijkcijfers. Transfer ging er in het najaar, jaar op jaar met 52% op vooruit in het Noorden en met 25% in het Zuiden (op de doelgroep VVA18-54) [3]. In 2017 zet Transfer deze groei verder. De eerste kijkcijfers van het jaar zorgen al meteen voor bevestiging. In januari was er in het Noorden opnieuw een groei van 52% op VVA18-54 [4]. Op jongeren 15-34 verdubbelde Transfer in kijkcijfers (Index 201%). Op deze doelgroep waren alle Transfer-zenders samen de tweede grootste zender in Vlaanderen in marktaandeel. Na vtm maar net voor VIER (Transfer: 8,2% share, VIER: 8,0%) [5]. In het Zuiden was de groei nog meer uitgesproken: +272% op VVA18-54. Op de iets jongere VVA18-44 en bij de 15-34-jarigen kon Transfer zijn kijkdichtheid zelfs verdrievoudigen (respectievelijk index 371% en 329%).

In deze groeicijfers houdt Transfer rekening met het toevoegen van MTV en Comedy Central aan het portfolio. Maar de cijfers houden nog geen rekening met de uitbreiding van het aanbod met de 11 lokale Franstalige zenders. En natuurlijk ook nog niet met Viceland, dat in Vlaanderen start op 1 maart 2017 en in Franstalig België in het tweede kwartaal. Verdere groei is dus in het vooruitzicht, zo maakt Transfer zich sterk.

[1] Nielsen Adstat, Ratecard, 2016 versus 2015
[2] Taking into account the combinations Medialaan TV + Radio, Roularta + Local Media, Rossel + Groupe Vlan
[3] CIM TV / Arianna / Transfer, Total Day, Live Consolidated, RAT, 1/9-31/12, 2016 versus 2015, PRP18-54
[4] CIM TV / Arianna / Transfer, Total Day, Live Consolidated, RAT, 1-31/1, 2017 versus 2016, PRP18-54, PRP18-44, 15-34
[5] CIM TV / Arianna / Transfer, Total Day, Live Consolidated, TTVSHR in %, 1-31/1/2017, 15-34. Combo of all Transfer channels in “Grote Audimetrie”, except for Spike