Travel Marketing Awards voor Mud Soldier

Awards / News

Mud soldierVisit Flanders en Ogilvy & Social.Lab winnen twee Travel Marketing Awards in Social en in PR met de Mud Soldier. "Je hebt me je modder gegeven en ik heb wat goud gemaakt ", schreef Charles Baudelaire. Deze uitspraak bleek uitstekend van toepassing door het Mud Soldier project, bedacht door Ogilvy & Social.Lab voor Visit Flanders (het buitenlandkantoor in het Verenigd Koninkrijk van Toerisme Vlaanderen). Op maandagavond in Londen beklom de moddersoldaat tweemaal de hoogste trede van het podium en won goud (Best Use of Social Media) en platina (Beste PR-stunt /experiential event) tijdens de 10e editie van de Travel Marketing Awardsaldaar.
Mud soldier “Deze twee prestigieuze prijzen zijn een mooie internationale erkenning van een succesvolle publieke actie als onderdeel van het 100-jarige project van de Grote Oorlog," zegt Lea Winkeler, projectmanager ‘100 jaar Grote Oorlog’ bij Toerisme Vlaanderen. Deze prijzen bevestigen ook de expertise van Ogilvy & Social.Lab op het vlak van het merkimago van een land, zoals het bureau al eerder deed met België (de campagne België. Eigenzinnig fenomenaal) en met Gabon. Het Mud Soldier-project was echter niet gewoon een stunt. Het werd bedacht in samenwerking met O&SL’s PR-afdeling. Dat verklaart het succes van de Mud Soldier. The Mud Soldier is een tijdelijke kunstinstallatie die afgelopen zomer op Trafalgar Square te bezichtigen was. Het is een standbeeld van zand en modder uit de Passchendaele-velden, en beeldde een soldaat uit de Eerste Wereldoorlog uit.Mud soldier
100 jaar geleden kwamen bij de Slag bij Passendale 500.000 mensen om het leven in iets meer dan drie maanden. Velen verdronken in de loopgraven, die veranderden in dodelijke moddervallen toen stortregen neerviel op het slagveld. Passendale was een van de meest dodelijke en nutteloze veldslagen in de Eerste Wereldoorlog. De moddersoldaat is ontworpen om langzaam op te lossen in de regen en binnen een paar dagen te verdwijnen. Het tijdelijke beeld was bedoeld om het publiek te herinneren aan het offer dat deze soldaten brachten en om toeristen aan te moedigen de Flanders Fields te bezoeken.
Mud soldier
Credits:
Creative director : Mathieu Cardon
Concept: Mathieu Cardon
Art director: Gauthier Fairon & Sebastien Stevens
Copywriter: Bill Bilquin & Rafael Allegro