Troubles in Doudouland?

Vertaalde artikels

De een vindt het Bergense medialandschap al een even grote werf als Calatravas station, de ander heeft meer geloof en ziet iets veelbelovend in de stad van de Doudou. - Frédéric Vandecasserie
David Flament crédit Antoine Dersin
In directe correlatie met de gezondheid van een regio: diens lokale televisie. In Bergen, een economisch herstellende regio, ziet TéléMB het niet al te rooskleurig, zo zegt directeur David Flament. « In Bergen zijn er steeds minder media. Onlangs nog verloren we vier voltijds equivalenten. Wat betreft de anderen: Sudpresse werkt nog met een lokale journalist en La Dernière Heure heeft een antenne in de stad, maar Le Soir en La Libre Belgique hebben hier geen lokale correspondenten. Er gebeurt nochtans veel in Bergen… op alle vlakken! Of het nu gaat om de opvolging van belangrijke architecturale projecten, zoals het ‘Station van Calatrava’ of evenementen gelinkt aan Mons 2015. Maar nationale redacties kiezen er meer en meer voor om een journalist eenmalig naar het evenement te sturen. »
Veelbelovende initiatieven!
Of het in Bergen werkelijk pover gesteld is met de media? Zeker is dat niet, want meerdere initiatieven vinden er een goede voedingsbodem. Social Media Lab bijvoorbeeld, dat zich hier enkele maanden geleden nestelde op de Bergense UCL-campus. Het rolt zich uit in drie assen: service (om de relaties met de professionals en de spelers die actief zijn in de digitale wereld te ontwikkelen), onderzoek (met als doel om een laboratorium met expertise in technologie en interfaceontwerp te worden) en onderwijs (via opleidingen die inspelen op technologische en professionele ontwikkelingen). Een initiatief dat speciaal in Bergen is opgezet om, volgens de initiatiefnemers, « de stad te positioneren als een centrum van expertise in digitale communicatie. »
Sophie Hermant
Ook een andere essentiële en lokale speler heeft drie grote initiatieven opgezet. « De kernactiviteit van de Club de la Presse was de organisatie van persconferenties, » legt Sophie Hermant uit, leidinggevende van de Club de la Presse de Hainaut voor de sectie Bergen. Maar nu deze activiteit uit gratie is geraakt, hebben we ons vooral gericht op andere activiteiten. » Allereerst communicatieadvies, verstrekt door professionals in de media aan alle bedrijven en instellingen die hierom vragen. Vervolgens organiseert de Club elk jaar een ‘mediatour’. « Projectleiders reizen met onze hulp door redacties om deuren te openen, zodat de media over hen praten. Ze zijn over het algemeen heel welkom op deze activiteiten en ze kregen er meestal heel wat voor terug. » En nog een topprioriteit: media-educatie. « We leren mensen van alle leeftijden en alle lagen van de bevolking hoe de media praktisch werken, door hen een tijdje samen te laten werken met verslaggevers. Al deze initiatieven moeten passie opwekken en redacteuren bewust maken van het feit dat er veel gebeurt in Bergen, en dat het geen slecht idee zou zijn om er een beetje meer in te investeren. »
Goede punten voor Classic 21 !
Ysaye2
En als er een vooraanstaande mediapersoonlijkheid is in Bergen die geen spijt heeft van de reis, is het Marc Ysaye wel, directeur van Classic 21! Hij twijfelt er niet aan dat de stad altijd al een essentiële schakel was voor de radiozender ‘made in Reyers’. « Er is met Fréquence Wallonie altijd een beetje RTBF geweest in Bergen. Nu zit de regie van Vivacité in Bergen, evenals alle teams van Classic 21. Vroeger heb ik eens vermeld dat de locatie voor de zender onbelangrijk was. En ons succes bewees dat ik gelijk had! Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad dat we hier zitten. Na 15 jaar zijn de resultaten buitengewoon positief. Onlangs nog kregen we Simple Minds, Indochine en Joe Bonamassa over de vloer voor jivesessies in het Abel Dubois Auditorium, met een fantastische akoestiek die we in Brussel niet zouden gevonden hebben. En zelfs al is hij geen ‘echte Bergenaar’, Ysaye gelooft dat ‘zijn’ radiozender het lokale medialandschap nieuw leven kan inblazen. « Het zal niet alleen dankzij ons zijn, maar toch merk ik dat er een nieuwe mediastructuur opkomt in de stad. Vandaag, dankzij Classic, is Bergen mooi en goed aanwezig op de Belgische mediakaart. En ik hoop dat deze beweging versterkt zal worden met nog meer communicatie-initiatieven. Deze stad, die nog te vaak onderschat wordt, verdient het! »