Twee Entertainment Lions for Music voor België
Bij de Entertainment Lions for Music wint DDB Brussel in Cannes twee keer brons met 'EpicGram', een applicatie voor B Classic: één keer in de subcategorie 'Best Music/Brand Partnership' en één keer in 'Use of User Generated Content'.
Epicgram is de eerste audiofilter die dagelijkse bezigheden tot epische filmmomenten verheft door slow motion te combineren met klassieke muziek. Het resultaat is een gratis applicatie waarmee het Belgische festival B-Classic en muzieklabel Alpha Classics klassieke muziek bij een breder publiek willen promoten. De applicatie kan zowel voor Apple als voor Android gedownload worden.
De jury van de Entertainment Lions for Music kent dit jaar maar liefst twee Grand Prix toe. Het Amerikaanse Pretty Bird Culver City wint de eerste Grand Prix in de subcategorie 'Excellence in Music Video' voor 'Formation', een wereldwijd bekeken en geprezen clip voor de Amerikaanse ster Beyoncé. De bekroning toont in één klap de relevantie van de nieuwe categorie aan. Beyoncé nam 'Formation' op als lead single voor Lemonade: haar zesde album kwam nog maar onlangs uit. Waarnemers beschouwen 'Formation' alom als een politiek statement. De clip is een ode aan de Afro-Amerikaanse cultuur.
https://www.youtube.com/watch?v=LVew1Cs4eZQ
De tweede Grand Prix gaat naar Jung von Matt Hamburg voor 'Home for Christmas', werk in opdracht van de Edeka, sinds de overname van de Duitse filialen van Spar in 2005 de grootste keten supermarkten van het land. Productiehuis Tempomedia Hamburg deelde mee in de eer. 'Home for Christmas vertelt het verhaal van een opa die zijn dochter en haar gezinnetje uitnodigt voor Kerstmis. Wanneer zijn uitnodiging geweigerd wordt - omdat iedereen het te druk heeft -zet hij zijn eigen dood in scène. Groot is de verbazing van dochter en gezin wanneer ze in het huis van op een... kerstdis én hun opa levend en wel aantreffen. De brave man verwelkomt iedereen met de woorden 'Wie had jullie anders moeten samenbrengen?' De afsluitende slogan luidt heel toepasselijk 'Zeit Heimzukommen': 'Tijd om thuis te komen'. Jung von Matt Hamburg en Tempomedia Hamburg winnen de grand Prix in de subcategorie 'Use of Original Composition for a Brand or Campaign'.
De Cannes Lions heeft de Entertainment Lions for Music afgeleid van de al bestaande categorie Entertainment Lions. Uit die 'oer'categorie keren de Belgen dit jaar met lege handen terug. De Grand Prix gaat er dit jaar naar VRSE.Works Los Angeles voor 'Displaced' in de subcategorie 'Innovation in Visual Storytelling and Branded Entertainment', werk voor The New York Times in opdracht van diens innovatie NYTVR. T Brand Studio won eerder al een Grand Prix voor NYTVR in de categorie van de Mobile Lions. 'Displaced' toont in drie dimensies hoe vluchtelingenkinderen de wereld rondom zich ervaren.