Tweede editie Bel Friday zet Belgisch winkelen extra in de kijker

News / Retail

Het eerste weekend van maart wordt opnieuw een Bel Friday-weekend. Bel Friday is een initiatief van een grote groep Belgische non-food retailers. Samen brengen ze een positief statement rond lokaal winkelen. Bijna een volledig jaar na het uitbreken van de coronapandemie richt deze tweede editie van Bel Friday de schijnwerpers meer dan ooit op de vele lokale handelaars die er elke dag zijn voor hun klanten. Tijdens het Bel Friday-winkelweekend mogen klanten opnieuw een extraatje verwachten bij de alle deelnemende winkels – zowel offline als online. Daarnaast wordt er ook opnieuw aan het goede doel gedacht: met een deel van de opbrengst van deze editie wordt later dit jaar een speelbos van 5 hectare aangelegd. In het najaar van 2021 volgt er zeker ook een derde lokaal shoppingweekend.

Eerste Bel Friday smaakte naar meer

Het doel van Bel Friday is om Belgische handelaars, hun medewerkers en hun klanten een weekend lang extra in de schijnwerpers te zetten om zo de Belgische economie en haar lokale weefsel te versterken. De eerste editie vond plaats tijdens het weekend van 1 november 2020 – het weekend dat het land opnieuw in lockdown ging en de regels rond winkelen weer strenger werden. Er namen toen tientallen Belgische non-food retailers deel, goed voor meer dan 1.800 winkelpunten en 9.000 medewerkers. De organisatie blikt terug op een geslaagde start. “We mochten tienduizenden klanten verwelkomen in onze offline en online winkels en konden zo meer dan honderdduizend euro schenken aan het Rode Kruis België,” zegt Dieter Struye, CEO Colruyt non food.

Blijvend Belgische handelaars steunen

Het tweede Bel Friday actieweekend gaat van start op 5 maart 2021. Liefst 34 merken en retailers zetten deze keer hun schouders onder het project. “Het zijn en blijven uitzonderlijke tijden voor Belgische retailers. Nog nooit kenden de Belgische kledingzaken zo’n slechte soldenperiode als deze winter. Met deze nieuwe editie van Bel Friday willen we het signaal geven dat het enorm belangrijk is en blijft dat we de lokale handelaars niet uit het oog verliezen,” vertelt Bart Claes, CEO van JBC.

De slogan van de campagne blijft “Hier, daar gaan we samen voor” en op 3 maart wordt via de website belfriday.be bekendgemaakt met welke acties elke retailer uitpakt. In het najaar volgt ook een derde editie van Bel Friday. Dit lokale shoppingweekend zal opnieuw wat grootschaliger zijn aangezien tal van steden en gemeenten (waaronder ook enkele nieuwkomers) hun deelname voor het najaar reeds bevestigden. “We hopen in de toekomst een gevestigde waarde te worden in België. Het blijft belangrijk om lokaal winkelen te stimuleren. Geïnteresseerde Belgische non-food retailers en handelaars kunnen zich nog steeds aanmelden op belfriday.be,” aldus Joachim Rubin, CEO van Lola Liza.

Bijdragen aan een groener België: het Bel Friday-speelbos

Met deze tweede editie wordt – na het Rode Kruis België in het najaar van 2020 – ook een nieuw goed doel gesteund. Deze keer werkt Bel Friday samen met de Bosalliantie, een partnerschap van overheden en organisaties die aan meer en beter bos werken, onder leiding van de Vlaamse Overheid. Met een deel van de opbrengst zullen de retailers een speelbos van 5 hectare (of, meer dan 10 voetbalvelden!) aanplanten. De locatie van het toekomstig bos moet nog bepaald worden, maar het initiatief streeft alvast naar een zeer centrale ligging. “Meer dan ooit beseffen we hoe belangrijk het is om natuur en bossen in onze achtertuin te hebben. Het zijn plekken van rust, maar ook van uitgelaten speelplezier. Ze maken een #staycation of vakantie in eigen land onvergetelijk voor alle leeftijden. En natuurlijk vaart ook het milieu en de biodiversiteit wel bij de aanplanting van al die extra bomen,” klinkt het bij Lise Conix, marketingdirecteur van Torfs Schoenen.

Marleen Evenepoel, administrateur-generaal Natuur en Bos van de Vlaamse Overheid, vervolgt: “De Bel Friday partners willen zoals vorig jaar met een mooie bijdrage iets teruggeven aan de maatschappij. Wat is er dan mooier dan een speelbos, dichtbij de mensen, waar nog decennia lang plezier aan beleefd zal worden? Samen met de partners uit de bosalliantie zullen dan ook met veel overtuiging de uitvoering hiervan ondersteunen.”

“Bel Friday is een prachtig initiatief. Zeker na het afgelopen rampjaar, kunnen onze lokale winkels en hun personeel alle steun gebruiken,” besluit Zuhal Demir, Vlaams minister van Omgeving. “Maar de Vlaming heeft ook nood aan meer en toegankelijker bos. Ik ben elke Bel Friday-partner dan ook zeer dankbaar voor dit topinitiatief, waarmee ze in één beweging ook bijdragen aan meer bos in Vlaanderen. Deze bijdrage zal hun engagement voor een groener Vlaanderen elk jaar laten groeien, letterlijk. In dit verhaal zijn alleen maar winnaars: jong en oud, vandaag en in de toekomst.”