Tweets verlichten Eiffeltoren tijdens EK 2016
Om het EK 2016 te vieren, pakt Twitter uit met een reeks exclusieve emojis. Elke Tweet die tijdens het toernooi wordt verstuurd met de officiële hashtag #EURO2016, wordt automatisch aangepast met een emoji van de trofee. Fans van de deelnemende landen kunnen daarnaast hun steun betuigen met een speciale emoji van hun nationale vlag, door de speciaal hiervoor ontworpen hashtags te gebruiken.
Elke wedstrijdavond wordt de Eiffeltoren, tien minuten na het affluiten van de laatste wedstrijd van de dag, verlicht in de kleur van het land dat die dag het meeste support had op Twitter. Zo verlichten de gesprekken op Twitter de Eiffeltoren met een lichtshow. Daarnaast worden fans extra geprikkeld om hun beste Tweets uit te sturen, aangezien een selectie van de beste Tweets iedere dag op de Eiffeltoren vertoond worden.
Video is een essentieel onderdeel geworden van de manier waarop mensen communiceren op Twitter, Vine en Periscope. Er kan een enorme variatie aan exclusieve content worden verwacht tijdens het EK, want Europa’s grootste creatieve toptalenten zijn onderweg naar @EURO2016. Hun Tweets, Vines en Periscopes zullen te zien zijn op gigantische schermen in Frankrijk, waaronder de tien stadions waarin de wedstrijden worden gespeeld.
Samen met Twitter zijn Vine en Periscope een belangrijk onderdeel geworden van de manier waarop sportfans live video bekijken. Beide apps zijn tijdens het EK prominent aanwezig. Door middel van video geven zij fans in en om Frankrijk toegang tot het toernooi op een manier die nog nooit eerder te zien was bij eerdere zomertoernooien. Op Vine heeft @EURO2016 zijn eigen kanaal, waarin de beste video’s van de dag terug zijn te zien. Daarnaast brengt Periscope fans midden in de actie. Met uitzendingen vanuit de UEFA-accounts en door UEFA-teamverslaggevers worden fans meegenomen achter de schermen tijdens trainingen, naar de basiskampen van de teams en nog veel meer.