Typografics en VLAM maken streekproduct-campagne met AI

Crea / News

Eetbaar erfgoed en AI, je zou de twee zo spontaan niet naast elkaar leggen, maar bij Typografics houden ze al eens van een atypisch concept. ‘Verkocht’, repliceerde VLAM! Intussen maakt de nieuwe Streekproduct.be-campagne met artificiële intelligentie indruk in je krant en online.

Eetbaar erfgoed. Altijd gesmaakt.

​​​“Bij erfgoed denk je spontaan aan kunst. Het opzet van deze campagne is om streekproducten als jenever of gedroogde ham weer te geven alsof het werken van Vlaamse kunstenaars zijn. De beelden genereerden we met AI om zo de schilderstijl van de verschillende kunstenaars te kunnen toepassen op de streekproducten. De slogan ‘Eetbaar erfgoed, altijd gesmaakt’ maakt de campagnebeelden af,” vertelt Filip Houtman, crossmedia designer en art director bij Typografics.

AI met ondersteuning van Photoshop en Dimension

“We gingen aan de slag met de tekst-to-image tool Midjourney. Door aan het begin van een prompt beelden te voeden in combinatie met een duidelijke omschrijving, zagen we mooie resultaten. Maar meteen-prijs was het natuurlijk ook niet,” gaat Houtman verder. “Neem nu bijvoorbeeld: '-Bronbeeld-, a painting of a cured ham on a plate next to stoneware containing mustard, in the style of Pieter.', in eerste instantie leek de hesp eerder kaas en zagen we andere vreemde vormen. Om tot de afgewerkte campagnebeelden te komen was de ondersteuning van Photoshop (beeldbewerking) en Adobe Dimension (3D) zeker nodig.”

Jo Van Caenegem, projectmanager Streekproduct.be bij VLAM, vult aan: “Het was zeer moeilijk om in het AI-beeldmateriaal Vlaamse meesters te vinden, laat staan Vlaamse streekproducten. Er werd hard gewerkt om geloofwaardige beelden te creëren! We kijken alvast uit naar een nieuwe reeks volgend jaar.” 

Knappe beelden met een nog niet zo evidente techniek

“Voor ons was het de eerste keer dat we AI zo intensief en concreet gebruikten om visuals te maken voor een campagne. Hoewel het vandaag nog veel tijd vraagt om tot het gewenste resultaat te komen, geloven we in de toekomst van deze techniek. De nieuwe Streekproduct.be-campagne valt op door zijn esthetiek, mooi werk van het team,” vult senior illustrator en art director Jens De Backer aan.

Museum in motion

“Naast print rolden we video’s voor social uit, daarin krijg je het gevoel zelf door een museum te wandelen en het kunstwerk met streekproduct te bekijken. Creatie werd gedaan met Cinema 4D en After Effects,” aldus Shaun Bruyninckx, senior motion designer.

“We zijn ‘au courant’ met de nieuwste technieken en ontwikkelingen binnen het design landschap. In combinatie met een solide team designers kan alles gerealiseerd worden,” besluit Filip Houtman.