U houdt van Coca-Cola, Apple en face-to-facegesprekken

Coca-Cola

Marketing / News / Research

Coca-ColaMet de afdeling Meertalige Bedrijfscommunicatie (MTB) van Universiteit Gent voerde The Oval Office een onderzoek uit naar de precieze plaats van livecommunicatie binnen de marketingmix van (Belgische) bedrijven. Een interessante selectie van de resultaten vindt u in nummer 3 van de 41e jaargang van PUB. The Oval Office maakte van de gelegenheid gebruik om aan de respondenten enkele vragen te stellen over hun persoonlijk gedrag. Die antwoorden vindt u exclusief hieronder.

Men vroeg bijvoorbeeld door welke middelen de respondenten als communicatiespecialist vooral worden beïnvloed als ze aankoopbeslissingen moeten nemen binnen hun job als communicatiespecialist. Face-to-facegesprekken en meetings (73,70%), word-of-mouth (63,20%) én media & vakliteratuur (43,60%) scoren het hoogst voor professionele beslissingen. Maar ook vakbeurzen, seminaries en congressen, contentmarketing via sociale media en e-mailmarketing worden graag toegelaten tot de professionele leefwereld van marketeers en andere communicatieprofessionals.
Q17-4362_TOO_PR_slides-merkbeleving3 Daarnaast werd gevraagd wat invloed heeft als het gaat om beslissingen die de communicatieprofessionals nemen als consument, dus buiten hun job. Daar staan word-of-mouth, persartikels en reclame bovenaan, met sociale media op de vierde plaats.

Q17-4362_TOO_PR_slides-merkbeleving2

En welke merken geven volgens communicatieprofessionals eigenlijk de beste merkbeleving? Coca-Cola en Apple torenen hoog boven de concurrentie. BMW, Nike en Red Bull maken de top 5 vol, op plaatsen 6 tot en met 10 vinden we Jupiler, Nespresso, Samsung, Ikea en Audi terug.Q17-4362_TOO_PR_slides-merkbeleving4