UBA buigt zich over privacy

Hand touching privacy on search bar on tablet screen

Communication / News

Hand touching privacy on search bar on tablet screenOp 25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), in het Engels GDPR of General Data Protection Regulation, in voege. Deze Europese wetgeving behandelt de problematiek van de verzameling, opslag en gebruik van persoonlijke gegevens. Daarnaast is er de Europese ePrivacy-richtlijn die aan herziening toe is. Europa werkt vandaag aan een politiek akkoord rond deze nieuwe 'ePrivacy Regulation' die eveneens in 2018 van kracht zou gaan. De grote lijnen van deze wetgeving zijn ondertussen bekend. UBA Belgium zorgt ervoor, o.a. via WFA, dat het standpunt van de adverteerder kenbaar wordt gemaakt ten behoeve van de nationale en Europese instanties. UBA Belgium stelde met name een position paper op dat in zijn volledigheid te downloaden is via de website van de organisatie.

Zo vindt UBA het belangrijk dat de consument een geïnformeerde keuze kan maken over de manier waarop zijn gegevens worden gebruikt o.a. voor reclamedoeleinden. UBA en WFA geloven er echter niet in dat de wetgever een eenduidige manier kan voorschrijven over waar en hoe de toestemming moet gegeven worden. Reclame financiert in grote mate de online inhoud en internet diensten zoals gratis e-mail, sociale media en zoekmachines. Er zijn eveneens alternatieve betalende diensten beschikbaar, maar wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het merendeel van de consumenten voorstander zijn van de gratis-modellen in ruil voor reclame, zo stelt de UBA vast. En in het huidige voorstel worden uitzonderingen gemaakt voor website analytics. Adverteerders hebben deze informatie nodig voor de correcte evaluatie van hun campagnes. Veelal wordt de technische expertise die hiervoor nodig is aangekocht bij externe derde partijen. Deze uitzondering kan dus niet beperkt blijven tot 'first parties'. UBA en WFA vragen dan ook een uitbreiding van deze uitzondering.