UBA en BAM: vriend of vijand?

Communication / News

Ons land kent tal van verenigingen die draaien om merken, marketing, communicatie, reclame of media. Elk met een eigen werking en een eigen profiel. Zijn overlappingen ‘collateral damage’ of zijn er te veel verenigingen? En bedreigt het coronavirus de corebusiness van verenigingen? We vroegen het aan Chris Van Roey (UBA Belgium) en Koen Van Impe (BAM). Het dubbelinterview vond online plaats, zoals zovele meetings en overlegmomenten in deze nieuwe tijden. – Wim De Mont

We kunnen niet om Covid-19 heen: hoe ziet jullie professionele leven eruit sinds de uitbraak van het coronavirus?

Koen Van Impe (voorzitter BAM en CEO &KOO): In één woord: vermoeiend! We spreken hier namens een vereniging, maar ik kan dat natuurlijk niet loskoppelen van mijn fullt-time job bij &KOO en de Cronos-groep. Er kwamen veel veranderingen in de markt. Ik zie een heropleving, maar met een duidelijke shift naar digitale kanalen en meer technologie. Het professionele leven is veranderd: we doen meer online. Er zijn minder verplaatsingen. Dat is enerzijds efficiënter, maar anderzijds is het vermoeiend omdat niet iedereen in staat is om op een meer individuele manier om te gaan met dit vernieuwde professionele leven – denk aan mensen met heel jonge kinderen thuis. Zeker in een creatieve omgeving is er behoefte aan sociale contacten. Zeven uur aan een stuk online meetings: dat is bijzonder vermoeiend. Er moet een evenwicht zijn tussen sociale businesscontacten en het gewin aan efficiëntie.

Chris Van Roey

Chris Van Roey (CEO UBA Belgium): Ik kan dat alleen maar beamen. Naast ‘vermoeiend’ zou ik wel ‘boeiend’ willen plaatsen. In maart draaiden de meeste van onze leden de kraan dicht. Bijna iedereen drukte op de resetknop: ze gooiden hun ‘Plan 2020’ in de vuilnisbak en begonnen van nul. Persoonlijk is mijn werkomgeving, ritme en activiteiten niet meer te vergelijken. Ik werk thuis, terwijl ik vroeger vooral in externe meetings zat. Ik werk misschien iets meer, maar ik kan dat beter spreiden. Bij de activiteiten veranderde alles: externe meetings, community-events, opleidingen: alles is nu online. Misschien efficiënter, zeker wat verplaatsingen betreft, maar niet altijd effectiever. Ik mis persoonlijk het sociale contact met mijn team en met de leden. Telewerk is nu de norm, maar ook post-corona zullen veel dingen wijzigen. Wij werden een 100%-online vereniging. Onze events zullen vanaf volgend jaar waarschijnlijk hybride worden. Online opleidingen lukten vroeger niet, nu hebben die meer deelnemers dan de fysieke opleidingen vroeger. Ons kantoor was een plek om te werken, dat wordt straks een ontmoetingsplaats.

Koen Van Impe

Koen Van Impe: Het kantoor krijgt inderdaad een andere dimensie. We gaan op een andere manier omgaan met communicatie. De modellen die we kenden zullen veranderen en misschien is dat een goede zaak. Ik merk wel dat er een polarisatie is: managers die een ondernemend karakter krijgen – vaak purpose driven - en aan de andere kant managers die niet durven te schakelen. Die polarisatie is groter dan voor corona.

Chris Van Roey: Er waren merken die anticyclisch adverteerden. Dat zijn de slimme adverteerders. Je moet wel kunnen: als je distributie gesloten is, kan je zelf niets doen.

100% digitaal

Jullie events zijn de komende maanden volledig digitaal…

Chris Van Roey: We hadden kunnen zeggen: oei, we leggen alles stil. We kozen ervoor om alles online te doen. Dat is niet minder werk en dat leidt niet tot minder uitgaven, wel tot minder inkomsten. Opleidingen, executive fora, Trends Day… alleen de fysieke events, zoals de UBA Summer BBQ, moesten we annuleren. Ook voor de UBA Xmas Lunch zijn de kansen bijzonder klein. Zulke dingen kan je niet online vervangen. Opleidingen zijn bij ons inbegrepen in wat de leden jaarlijks betalen, maar ze zijn wel een corebusiness op het vlak van return aan de leden.

[...] Meer weten? Het volledige artikel leest u in uw PUB Magazine vanaf p.16