Digitale advertenties eindelijk betrouwbaar?

Communication / Innovation / Marketing / Media / News

UBA_LOGO_HD_White-BlackDigital Ad Trust Belgium, een kwaliteitslabel voor Belgische websites, is een initiatief van de Belgische federaties UBA (adverteerders) en WE MEDIA. Met dit label willen ze de kwaliteitsnormen voor digitale campagnes verhogen en zo ook het vertrouwen met de consument en tussen de verschillende spelers op de advertentiemarkt versterken. Nadat beide organisaties eerder al een kwaliteitscharter hebben ingevoerd, gaan ze nu dus nog een stap verder. Op basis van hoge kwaliteitscriteria zal een externe onafhankelijke auditeur websites doorlichten en een label toekennen.

Enerzijds vragen adverteerders steeds meer kwaliteit voor hun investeringen en objectiveerbare normen om hun ROI te kunnen bepalen. Anderzijds werken Belgische uitgevers al jaren aan hoge standaarden en garanderen ze betere kwaliteit en transparantie. Adverteerders en uitgevers slaan daarom de handen in elkaar en willen voortaan nog meer het verschil maken. De Belgische uitgevers willen aantoonbare kwaliteit leveren over de omgeving waarin de advertentie verschijnt, over de zichtbaarheid van de campagnes, de strijd tegen fraude, het comfort van de consument en de bescherming van de data.

Het onafhankelijke auditbureau fma zal de Belgische websites op die criteria controleren. In een eerste fase gaat het over display advertenties en worden de sites van WE MEDIA DIGITAL-leden geaudit. De uitbreiding naar video en de audit van andere websites die niet bij WE MEDIA DIGITAL zijn aangesloten, is voorzien vanaf begin 2020.

Deze websites hebben deelgenomen aan het pilootproject en hebben het Digital Ad Trust Belgium Certified label net ontvangen:

  • LeSoir.be
  • HLN.be
  • DeMorgen.be
  • 7sur7.be
  • Knack.be
  • Sudinfo.be
De UBA is erg tevreden over dit initiatief: “Als adverteerders kijken we enorm uit naar een houvast in de jungle van de digitale communicatie. Dit versterkt ons vertrouwen in de Belgische media,” zegt Luc Suykens, vice voorzitter van de UBA en harley procter brand director bij Procter and Gamble. Ook de uitgevers zijn verheugd over dit initiatief en de samenwerking met de adverteerders: “Wij leveren al langer kwaliteit, nu kan het objectief en onafhankelijk worden vastgesteld,” zegt Thierry Hugot, voorzitter van WE MEDIA DIGITAL en Frans-Belgisch commercieel directeur van de groep Rossel. “Net als in Frankrijk rekenen we erop dat de adverteerders weer zullen switchen naar onze kwaliteitsvolle media.” In Frankrijk zorgt hetzelfde initiatief voor een groot succes. Op 18 maanden tijd kregen al 136 een label en gecertifieerde websites krijgen de voorkeur van adverteerders en mediabureaus. Ook in andere Europese landen is een gelijkaardig initiatief in de maak.