UBA lanceert Data Protection Guide

News / Research

De Data Protection Guide van UBA (United Brands Association) is een leidraad die marketeers en merken helpt om het vertrouwen van hun klanten te versterken door middel van transparante en respectvolle gegevensbescherming. UBA besteedt dit jaar speciale aandacht aan het thema privacy en gegevensbescherming, en de lancering van de nieuwe gids sluit daarop dan ook naadloos aan.

De opkomst van de GDPR en de bijbehorende aandacht voor privacyrechten heeft de marketing- en reclamesector de afgelopen jaren veranderd. De digitalisering van onze samenleving, vooral in marketing en communicatie, heeft ervoor gezorgd dat het respecteren van de privacy van klanten en prospects een essentieel onderdeel is geworden van het werk van marketeers. "We zijn ervan overtuigd dat gegevensbescherming juist een waardevol instrument kan zijn in de gereedschapskist van de marketeer om het vertrouwen van consumenten te winnen. Door op een verantwoorde manier om te gaan met de gegevens van consumenten en hun privacy te waarborgen, kan een marketeer een sterke en langdurige relatie opbouwen met zijn doelpubliek. Dat is van cruciaal belang voor succesvolle dataverzameling en het leveren van meer relevante en waardevolle content voor consumenten," zegt Mira De Maeyer, voorzitter van UBA. De UBA Data Protection Guide biedt naar eigen zeggen een betrouwbare en praktische leidraad voor de datastrategie van ondernemingen, inclusief informatie die up-to-date is en afkomstig van experts op het gebied van gegevensbescherming. In het eerste deel van de gids leert de lezer hoe men het fundament legt van een beleid rond consumentendata, inclusief het organiseren van het team en het creëren van duidelijkheid over taken, verantwoordelijkheden, interne communicatie, policies, processen en audits.

De digitale versie van de gids is beschikbaar via de website van UBA en zal regelmatig worden bijgewerkt met nieuwe inhoud.