Er is geen ontkennen meer aan: het fenomeen van de adblockers is voor elke markteteer een dagelijkse realiteit geworden. En dat valt voor een stuk toe te schrijven aan de spelers in de digitale communicatie - ook de IAB gaf dat recent toe. En er zijn leuke manieren om om te gaan met adblockers, zoals Boondoggle in november 2015 bewees met zijn leuke personeelswerving.
Om duidelijk te maken hoe adverteerders over adblockers denken, stelde UBA een Position Paper op. Het document is het resultaat van de discussies die in de Mediacommissie Digital & Mobile werden gehouden en werd opgesteld in overleg met alle betrokken partijen. Expertise Centers en Mediacommissies van UBA zijn voor de leden-adverteerders een platform waar iedereen zijn ervaringen met peers kan delen.
_________________________________________________
PERSBERICHT
Ad Blockers
Adverteerders zetten belang consument centraal in het debat
In 2015 gebruikten wereldwijd naar schatting 200 miljoen internetgebruikers software om advertenties te blokkeren. In België zouden er dat ongeveer 1,3 miljoen zijn. De populariteit van adblockers stijgt pijlsnel, meer dan 40% in 2015. Dit is verontrustend nieuws voor merken die actief online communicatiekanalen inzetten. Daarnaast ondermijnt dit het business model van de media. Wat uiteindelijk nadelig zal zijn voor de consument zelf, aangezien advertenties niet langer kwalitatieve content zullen subsidiëren, en de consument hiervoor zal moeten betalen.
De uitweg uit deze negatieve spiraal is niet evident. In een eerste reflex ondernam de mediasector, met weinig succes, juridische stappen naar de adblockers. Sommige media probeerden op een technologische manier adblockers te omzeilen. Ten slotte informeerden een aantal media hun gebruikers van de mogelijke negatieve effecten van het gebruik van adblockers op de creatie van redactionele inhoud. Al deze reacties beperken zich tot het bestrijden van de symptomen en doen niets aan de onderliggende oorzaak.
Op basis van onderzoek, weten we ondertussen dat consumenten uiteenlopende redenen hebben om een adblocker te gebruiken. De voornaamste redenen zijn de kwaliteit , relevantie, en frequentie van de reclame, naast de impact op de prestaties van de pc, de tablet of de smartphone. Het toont aan dat de sector de gebruikerservaring totaal uit het oog verloren is.
Merken zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor de advertenties die ze de wereld insturen. Daarom moeten merken de sector oriënteren naar een duurzamer ecosysteem, waarbij het bouwen en onderhouden van een vertrouwensrelatie met de consument centraal staat. En waar we ervoor zorgen dat de online gebruikerservaring terug positief wordt.
UBA roept samen met de World Federation of Advertisers (WFA) al zijn partners op om samen te werken aan een marketing ecosysteem waarbij:
- de impact van reclame op de consumentenervaring continu en efficiënt gemeten wordt
- in kaart gebracht wordt welke digitale reclamepraktijken storend werken
- zelfregulering dergelijke praktijken verhindert
- consumenten via slimme tools kunnen bepalen welke reclame ze willen zienAls adverteerdersvereniging willen we hierin het voortouw nemen en roepen we alle partijen op om samen te werken om deze ambities waar te maken.We zijn ervan overtuigd dat advertenties een plaats hebben in de toekomst van de online wereld. Naast de evidente positieve micro- en macro-economische effecten, zijn advertenties onontbeerlijk voor een pluralistische media-omgeving en voor het verstrekken van kwaliteitsvolle redactionele inhoud.