UBA stimuleert datatransparantie

Hand touching privacy on search bar on tablet screen

Communication / News

 
information privacyUBA, de Unie van Belgische Adverteerders, onderschrijft het 'Manifesto for Online Data Transparency'. In dit manifest
vragen UBA en WFA, de wereldorganisatie van adverteerders, aan hun leden om de mentaliteit van 'people-first' te hanteren boven 'data- first' bij de verwerking van persoonsgegevens. Merken worden opgeroepen zich in te zetten voor een data-ecosysteem dat de keuzes van consumenten respecteert en hun het recht geeft op volledige controle van hun eigen gegevens.
Het Manifest roept merken op om zich in te zetten voor actie op vier belangrijke gebieden: de creatie van een sterke data governance, de verzameling van data beperken, consumentencontrole en het geven van keuzemogelijkheden over data.
Deze maatregelen gaan verder dan wat GDPR vereist, benadrukt de UBA: “Ze zijn meer fundamenteel gericht op het creëren van een nieuwe mindset die mensen in plaats van data vooropstelt. Het uiteindelijke doel is het creëren van een online reclame-industrie die is gebaseerd op meer vertrouwen, controle en respect voor de gegevens van mensen.”