UBA Trends Day 2022: what's up, doc?

Marketing / News

17 maart. Bijna lente en bijna is corona uit ons leven verdwenen. Maar nog niet helemaal. De UBA Trends Day vond dit jaar op hybride wijze plaats, met 250 mensen live in Paleis 10 van Brussels Expo en een duizendtal mensen dit thuis of op kantoor de inspiratiedag volgden. En net zoals artsen wereldwijd de voortgang van het coronavirus opvolgen, zijn er tal van denkers en doeners die de wereld van reclame en business proberen te doorgronden slash voorspellen slash heroriënteren. UBA nodigde enkele van die denkers en doeners uit, met als gastvrouw/moderator Ianka Fleerackers en als gastheer/moderator Peter Hinssen.

Technology strategist en futurist Crystal Washington mocht na de inleidende woorden van Mira De Maeyer (voorzitter UBA en CMO Perrigo) de spits afbijten. Washington had het over 'Trends in strategy' en zoomde in op de werkplek van de toekomst. De coronacrisis geeft ons de kans om die te gaan heruitvinden, vindt ze. Technologie als 'extern brein', en de vaststelling dat mensen een (veel) betere work/life balance verkiezen zijn daarbij niet te onderschatten. Nieuwe werkplekken kunnen ons efficiënter maken, nu we niet altijd meer live geconnecteerd zullen zijn met collega's. Er is ook meer ruimte voor creatief werk en 'upskilling'. Ook marketing kan profiteren van die nieuwe manier van werken. Metaverse, gedecentraliseerd mediagebruik, blockchain...: het zijn geen bedreigingen maar kansen. We moeten dus mee evolueren

Crystal Washington

Benedict Evans, zelfstandig analist, blikte vooruit op technologietrends. Waar mogen we ons tussen nu en 2030 aan verwachten? Verwacht u alvast aan Web3, een nieuwe manier van connecteren waarbij gebruikers inhoud én inkomsten controleren via blockchain. Maar: alle bestaande problemen met het internet zullen blijven bestaan, voorspelt hij. Alleen zullen die problemen nieuwe vormen aannemen. Cloud, SaaS, machine learning: dat alles rukt enorm op. We zullen anders omgaan met media (zoals televisie). Maar ondanks die voorspellingen denkt Evans dat we eigenlijk niet weten wat er allemaal op ons afkomt: er zijn veel onzekerheden. En veel(nieuwe) concurrentie op alle terreinen. Laat dat een zekerheid zijn...

Vicki Loomes, head of Premium Content TrendWatching zoomde in op consumententrends. Het lijkt alsof alles pijlsnel verandert, maar de consument blijft een mens, met menselijke behoeften, zegt ze. Innovaties zetten druk, maar creëren ook (nieuwe) verwachtingen. We evolueren zelfs naar een 'expectations economy'. En die gaat 'beyond words' (= trend 1), met veel aandacht naar experiences. Trends 2 is 'side-hustle heroes', waarbij digitale tools en diensten van merken (jonge) consumenten toelaten zelf te creëren. En in het verlengde van sustainability, ESG etc. is de derde trend 'fairness'. je als merk goed laten adviseren is hier van uiterste groot belang.

Vicki Loomes

Data? Technologie? Enter Matt Brittin, president, EMEA Business & Operations bij Google. Hij had het over de band tussen data, artificiële intelligentie en ethiek. Dat kan je ook vertalen als de band tussen online advertenties en privacy. Mensen willen méér online privacy - en er is veel wantrouwen tegenover bedrijven. Mensen willen meer controle, meer privacy én meer transparantie, zonder de voordelen van het internet te verliezen. Voor bedrijven betekent dat: een andere benadering. Je moet weten wat je verzamelt (en waarom), je moet er helder over communiceren én de gebruiker moet die gegevens kunnen beheren. Google probeert, zegt Matt Brittin, om merken en adverteerders tools aan te reiken om dit doel te bereiken, en daar hoort ook het rekening houden met regelgeving én het beschermen tegen cyberaanvallen bij.

Matt Brittin

De 19-jarige Neil Deshmukh, student aan het MIT, mag door zijn leeftijd een vreemde eend in de bijt zijn, als founder/CEO van PlantumAI beseft hij welke grote rol AI de komende jaren zal spelen. Maar als we een tool willen gebruiken, moeten we die ook goed begrijpen, zegt hij. Zelf ontwikkelde hij een community-driven app voor gebruik in de agro-industrie (getriggerd door de praktijk van zijn familie).

Neil Deshmukh

Joeri Van den Bergh, co-founder InSites Consulting en future consumer expert, rondde recent zelf een studie over GenZ af, en leidde business leader Paul Polman in. Van den Bergh onthulde alvast enkele insights uit de studie van InSites, waarbij hij wees op het belang van de klimaatverandering voor jongeren. (wat niet wil zeggen dat die jongeren allemaal daarnaar handelen). De link naar Paul Polman is dus snel gelegd. Die had het, u dacht het al, over duurzaamheid. Dat is zijn stokpaardje en de man méént het. De hele advertentiewereld moet zijn verantwoordelijkheid opnemen en werken als een 'force for good', vindt hij.

Paul Polman & Joeri Van den Bergh

U vindt dit nieuws interessant en bent nog niet ingeschreven op PUBNews en PUB on Saturday? Klik hier, scroll naar beneden en laat uw gegevens achter...

U heeft nog geen full acces-abonnement op PUB? Klik dan hier en doe wat nodig is...