UCLL: eerste 'Data Driven Marketing'-studenten studeren af

Marketing / News

Bedrijven halen vandaag vaak niet genoeg uit data door het gebrek aan vaardigheden bij hun werknemers. De 22 studenten met specialisatie data-driven marketing die deze maand afstuderen aan hogeschool UCLL zullen dit probleem alvast niet ervaren. Zij zullen hun toekomstige werkgever na doelgerichte analyse van data aan meer loyale klanten kunnen helpen. UCLL startte drie jaar geleden met deze keuzerichting: “Uit onze gesprekken met bedrijven bleek een grote nood aan marketeers die uit data slimme inzichten kunnen halen," zegt Hilde Vanderheyden, coördinator Bedrijfsmanagement- Marketing bij UCLL. De hogeschool werkt hiervoor samen met partners als Olik en DataStories International NV.

Veranderende merkloyaliteit

Recent onderzoek (2021) van McKinsey toont dat de klant sinds de coronapandemie sneller van merk verandert dan voordien. Om klanten te behouden, moeten bedrijven bijgevolg inzetten op een betere personalisatie van aanbiedingen en klantenervaring. Data analyse speelt hierin een cruciale rol. Uit cijfers van het internationaal marketingplatform v12 blijkt zelfs dat wie beroep doet op data-driven marketing zes keer meer kans heeft om blijvende winst te genereren. De arbeidsmarkt van de toekomst zal nog meer drijven op data. Verwerken van data uit marktonderzoek zat al in de basisopleiding Bedrijfsmanagement-Marketing bij hogeschool UCLL; met de keuzerichting Data driven Marketing gaan de studenten next level en duiken ze diep in de nieuwste technieken en evoluties. Studente Dagmar De Munter legt uit hoe ze daar gebruik van maakt: “Door vakken zoals dashboarding, ‘concepten van data’ en predictive analytics leer je data verzamelen, interpreteren, visualiseren en voorspellen. Op deze manier leer je met een kritische blik strategische keuzes maken om marketingbeslissingen te optimaliseren.”

Tools voor data-gedreven beslissingen

Hogeschool UCLL heeft een partnership met Qlik, een van de internationale boegbeelden voor dashboards en met DataStories International, een jong bedrijf uit Turnhout, met unieke voorspellingstool. Lucy Bannister, Qlik Academic Program EMEA Lead, vertelt: “We zien vandaag dat bedrijven niet het maximum halen uit hun data door gebrek aan de nodige skills. Onze tool laat studenten experimenteren met visualisaties voor data-gedreven beslissingen, zo zijn ze helemaal klaar voor het bedrijfsleven.“

Ook Katya Vladislavleva, CEO van DataStories International NV, benadrukt het belang van hands on leren: "Studenten gebruiken onze voorspellende technieken met praktische voorbeelden uit marketing, sales en productontwikkeling en leren kritisch redeneren”.

Witte raven

Ook stagebedrijven zien hierin een meerwaarde. “Marketing en data zijn een gouden combo binnen een groeiend digital marketingteam," aldus Mieke Houbrechts, Marketing Manager van Cumul.io, “Wij zagen niets dan drive, goesting en ondernemerszin - zowel strategisch als uitvoerend! Onze stagiair was drie maanden een volwaardig lid van ons team en heeft een blijvende impact kunnen realiseren.” Megan Claeys, manager van Deloitte, beaamt dit op basis van haar ervaringen: “Studenten uit de keuzerichting Data-driven Marketing zijn de witte raven waarnaar veel bedrijven vandaag de dag op zoek zijn. Bedrijven hebben die mensen nodig om nog sterker de brug te kunnen slaan tussen de business en de cijfers. Zo worden cijfers omgezet in inzichten en kan de organisatie nog beter gestuurd in de juiste richting worden.”